گلونی

از نقاط ضعف فرهنگ؛ این ویدئو را چندبار خواهید دید

از نقاط ضعف فرهنگ

از نقاط ضعف فرهنگ

از نقاط ضعف فرهنگ

به گزارش گلونی سید جمال هادیان در صفحه اینستاگرام خود مطلبی با عنوان «از نقاط ضعف فرهنگ» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانیم.

چقدر دلمان می‌خواهد وقتی خودرو یا خانه ایرانی می‌خریم بی‌عیب و نقص و زیبا و ظریف باشد! چقدر اوقات‌مان تلخ می‌شود وقتی خانه تازه ساخت یا خودروی صفر که با هزار خون دل خریده‌ایم عیب و نقصی اساسی پیدا می‌کند!

چقدر بدخلق و عصبانی می‌شویم وقتی کالا یا خدمات وطنی، پایدار و بی‌عیب و ظریف و زیبا نیست! گاهی از عصبانیت، کیفیت ضعیف کالاها و خدمات را به مسائل سیاسی ربط می‌دهیم و به زمین و زمان ناسزا می‌گوییم و دنبال ریشه‌های آن نمی‌گردیم.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

نظم، دقت، استحکام، ظرافت و زیبایی در تولید و خدمات کار دشواری نیست به شرط آنکه در ذهن ملکه و تبدیل به یک فرهنگ شود.

کما اینکه در این ویدئو انجام تزیینات داخلی ساختمان را با ساده‌ترین شکل با ظرافت و زیبایی و استحکام انجام می‌دهد. فرهنگ رایج در جامعه به طور مستقیم ارتباطی به مسائل سیاسی و اقتصادی در زمان حال ندارد.

فرهنگ در طول زمان، آن هم زمان طولانی شکل می‌گیرد.

اگر ما می‌گوییم در فرهنگ کار ضعیفیم. اگر ما مثل‌‎هایی چون «ماست مالی کردن»، «بزن برویی کار کردن»، «بسازوبفروشی کردن»، «…ه به …ه مالی کردن»، «دیگی که برای من نمی‌جوشه می‌خوام کله کلب توش بجوشه» و عبارت‌هایی چون «ولش کن مهم نیست» داریم نشان از این است که این بی‌تفاوتی نسبت به انجام کار یا خدمات در بطن فرهنگ رایج ایرانی نهادینه است و ربط چندانی به روزگار ما ندارد.

وقتی از کیفیت ضعیف کالاها و خدمات برخی هموطنان‌مان کلافه می‌شیم دلیلش فرهنگی است که برای صبر، دقت، جزئی نگری، ظرافت و زیبایی در کارش ارزشی قائل نیست.

خیلی ساده انگاری است که تصور کنیم نبودن این ویژگی‌ها در فرهنگ کار و تولید و خدمات وابستگی مستقیمی به مسائل سیاسی و دولتمردان دارد چرا که مردم بیش از هر چیز به دولتمردان شان شبیه‌اند و بالعکس.

ما ایرانیان قله‌های قوت بسیار داشته‌ایم و داریم و البته نقاط ضعفی هم داریم که در طول تاریخ همراهی مان می‌کند و ناگزیر باید آنها را بپذیریم و البته در عصر ارتباطات بروز و ظهور آنها بیشتر و ملموس‌تر شده است.

آیا راهی برای رهایی از تور این ضعف‌های تاریخی وجود دارد؟ آری هست…

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل