تفاوت مخاطب دیروز با مخاطب امروز در رسانه

تفاوت مخاطب دیروز با مخاطب امروز در رسانه

به گزارش گلونی رفتار مخاطب در رسانه با تغییر مدل و رفتار رسانه‌ها روزبه‌روز در حال تغییر است. روزگاری تنها رسانه یک روزنامه تک صفحه‌ای بود که از تهران پس از چند روز به شهرستان‌ها می‌رسید.

آیا اهالی آن شهر به جز آن یک صفحه روزنامه رسانه‌ی دیگری برای مطلع شدن از اوضاع مملکت داشتند؟ خیر.

پس مجبور بودند تک‌تک کلمات آن را باور کنند و تصور ذهنی خود از مملکت را برپایه گفته‌های آن روزنامه شکل بدهند.

تفاوت مخاطب دیروز با مخاطب امروز

بعدها فقط یک شبکه رادیویی آمد. بعد فقط یک شبکه تلویزیونی و… اما امروز دیگر ماجرا فرق می‌کند.

مخاطب امروز نه تنها به هزاران رسانه به‌روز و به لحظه دسترسی دارد بلکه خودش می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی صاحب یک رسانه باشد و محتوای مورد نظر خود را تولید کند.

دکتر یونس شکرخواه استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار در کانال شخصی خود نوشت: مخاطب ديروز در اذهان ارتباطی‌ها موجودی منفعل و قابل صيد با پخش وسيع (Broadcast) بود.

اما مخاطب امروز، موجودی فعال و سنگر گرفته در پخش محدود (Narrowcast) است، شكارچی است نه شكارشونده، فرق اطلاعات و دانش را درك می‌كند و واژه‌ها كه هيچ، حتی كوچك‌ترين سمبل‌ها را هم می‌شناسد، از زبان شكل نمی‌گيرد و به زبان، شكل می‌دهد.

به همين خاطر است كه امروزه مخاطب؛ ديگر يك مفهوم مبتنی بر كميت نيست.

به جای هزار مخاطب فقط ده مخاطب از نوع امروزی داشته باش، آنها بقیه هزار نفر از جنس خودشان را در كسرهایی از ثانيه مطلع خواهند ساخت.

شايد برای تبيين اين نوع تازه مخاطبان بايد دنبال واژه ديگری بود كه صرفا مفهوم طرف خطاب را نداشته باشد، واژه مخاطب يك واژه مربوط به ديروز است كه به عادت و به جبر بر زبان‌هايمان جاری است حال آنكه اكنون آشكارا پای مخاطبه به ميان آمده است و دوران «من منتشر می‌كنم تو می‌پذيری» سپری شده است.

اگر تغيير مفاهيم را درك نكنيم، رشد نمی‌كنيم و اگر رشد نكنيم، ديگر زندگی نمی‌كنيم.

پایان پیام

کد خبر : 174575 ساعت خبر : 7:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174575
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات