تونل مانش طولانی‌ترین تونل جهان که از زیر آب می‌گذرد

تونل مانش طولانی‌ترین تونل جهان که از زیر آب می‌گذرد

به گزارش گلونی روزی که تونل‌ها سر از دنیای زیر آب و دریا در آوردند، ماهی‌ها و حیوانات زیر دریا حتماً به این فکر کردند که دیگر این‌جا هم آسایش نخواهند داشت و شاید روزی تونل‌های دیگری برای عبور ماشین‌ها هم در دریا احداث شود.

شاید اصلاً روزی برسد که آن‌قدر تونل‌های زیرآبی زیاد شوند، ماهی‌ها مجبور باشند راهی کوچک بین‌شان پیدا کنند.

برای آدم‌ها دریا و خشکی فرقی ندارد، راه باید باز شود و کارشان راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

البته که این در نوع خود دست‌آوردی بزرگ و موفقیتی چشم‌گیر بود.

اما از نگاه ما انسان‌ها، نه موجوداتی که یک‌هو تونلی بزرگ در وسط زندگی‌شان دیدند. آن هم طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان.

از ۵۰ کیلومتر طول «تونل مانش» (یورو تونل) که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد، ۳۷ کیلومتر آن در زیر دریا و کانال مانش قرار دارد.

این تونل دو کشور فرانسه و بریتانیا را به هم متصل می‌کند.

عمیق‌ترین نقطه تونل مانش ۷۵ متر در زیر کف دریا قرار دارد. این تونل طولانی‌ترین تونل جهان است که از زیر آب می‌گذرد.

مخارج این تونل که بزرگترین پروژه ساختمانی اروپا است، ۶ میلیارد پوند (تقریباً ۸ میلیارد دلار) برآورد شده‌است.

تونل مانش طولانی‌ترین تونل جهان که از زیر آب می‌گذرد

این تونل ۴۰ متر پایین‌تر از کف دریا (بیش از ۱۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریا) ساخته شده و دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است.

قطر هر کانال ۷٫۶ متر و دارای لوله‌های تهویه و نجات مصدومین احتمالی است.

عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و با این پروژه زمان مسافرت از پاریس به لندن و بالعکس از طریق زمینی ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.

انجمن مهندسان عمران آمریکا تونل مانش را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامیده‌است. این تونل دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است.

گفته می‌شود تنها در عصر یخبندان یعنی چیزی حدود ۸۵۰۰ سال پیش انگلستان به اروپا متصل بوده‌ است.

این پروژه در زمان اجرا با صرف ۲۱ میلیارد پوند پرهزینه‌ترین طرح مهندسی تاریخ به‌شمار می‌رفت به گونه‌ای که هزینه اجرای آن ۷ برابر بیشتر از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بود.

پایان پیام

کد خبر : 176860 ساعت خبر : 10:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176860
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات