گلونی

صید محميه یک نوع كشتار وسیع پرندگان مهاجر است

روش صید محميه

روش صید محميه

كشتار وسیع پرندگان مهاجر در تالاب‌هاى استان خوزستان از شهريور ماه دوباره از سر گرفته شد. روش صید محميه یک نوع كشتار وسیع پرندگان مهاجر است.

به گزارش گلونی اين روش صید موسوم به «محميه» مشابه روش صيد گروهى دام قفس كِرِس و تور هوايى (شب دام) در استان‌هاى مازندران و گيلان گزينش ندارد و تمام گونه‌هاى مرغابى‌هاى مهاجر و حتى فلامينگوها صيد شده و قتل عام می‌شوند.

با توجه به كشتار گسترده و عرضه محدود پرندگان در بازارهاى خاصى در خوزستان، به قطع و يقين بخش عمده‌اى از لاشه‌هاى به دست آمده از صيد محميه از استان خوزستان توسط محميه‌داران براى فروش به كشور عراق ارسال مي‌شوند.

صید محميه

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

اطلاعات غير مستندى نيز از صادرات گوشت يخ زده انواع پرندگان مهاجر از بندر فريدونكنار مازندران به كشورهاى آذربايجان و ارمنستان همراه با بار كيوى وجود دارد.

این نتيجه مستقيم اهمال و مسامحه‌كارى مسئولين حفاظت از محیط زيست كشور است.

وقت كشى و شعارهاى پوچ مسئولين ساير ارگان‌ها، خصوصا استاندارى‌ها و قوه قضاييه، در مورد پایبند بودن‌شان به حراست و پاسداشت ميراث طبيعى جهانى و اجراى قوانين موجود به این ترتیب آشكار می‌شود.

نبايد متعجب بود چرا مفهومى به نام بركت در زندگى ما ايرانيان وجود ندارد و رنگ آسايش و آرامش را نبايد ببينيم وقتى به سادگى عده‌اى تحت پوشش ساختگى فقر و بيكارى می‌توانند بدون كمترين واهمه ميراث طبيعى و انفال ملى را مبدل به تجارت شخصى و بسيار پرسود نمايند.

لكه ننگ اين سياه چاله‌هاى پرندگان مهاجر بر پيشانى ايران و ايرانى باقى خواهد ماند.

گفتنی است به جایی كه آبگیری و قرق می‌شود تا انواع پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی آنجا جمع شوند به عربی محمیه گفته می‌‎شود البته در كشور امارات متحده عربی هم محمیه دارند اما با هدف گردشگری و زیبایی ساخته شده نه صید و قتل عام پرندگان.

در کشورما اما محمیه یك محیط دست ساز تالابی كم عمق است كه در آن دام‌هایی زیر آب كار می‌گذارند، دانه می‌ریزند و صیاد در فاصله تقریبا زیادی از دام مستقر می‌شود و با یك سیم فلزی بلند كه آنهم زیر آب قرار دارد دام را كنترل می‌كند، وقتی پرندگان در نقطه مورد نظر صیاد تجمع كردند سیم را می‌كشد و دو دام از دو طرف مانند تله موش برخاسته و پرندگان را در بر می‌گیرند.

هر پرنده‌‎ای كه در آن شرایط باشد شكار می‌شود حتی ممكن است دانه خوار نباشد و آن لحظه در حال عبور یا استراحت در آن قسمت باشند.

پایان پیام

با دام‌های کشتار پرندگان در فریدونکنار آشنا شوید

توضیحات روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره تصاویر منتشر شده از کشتار پرندگان در تالاب هورالعضیم را می‌توانید در این مطلب بخوانید.

نویسنده: محمدعلی یکتانیک

خروج از نسخه موبایل