گلونی

نشریات دوره قاجار را اینترنتی بخوانید

نشریات دوره قاجار

نشریات دوره قاجار را اینترنتی بخوانید

نشریات دوره قاجار را اینترنتی بخوانید

به گزارش گلونی خیلی‌ها علاقه دارند نشریات دوران قاجار و پهلوی را در دسترس داشته باشند. حالا یا برای مطالعه شخصی و آشنایی با حال و هوای آن دوران یا برای تحقیق و پژوهش و نگارش مقالات تاریخی و جامعه‌شناسی.

ما در این مطلب قصد داریم برای دسترسی به نشریات دوران قاجار و پهلوی منابعی را معرفی کنیم.

۱- وبسایت دانشگاه بن

اختر، آینده، باباشمل، بهار، دانش (۱۲۶۱ ش.ق)، دانش (۱۲۸۹ ش.ق)، حبل‌المتین، جنگل، کاوه، مجلس، نامه فرهنگستان، نشریه مدرسه مبارکه دارالفنون تبریز، نوروز، روح‌القدوس، شرف، شرافت، شرق، شکوفه، سراج‌الاخبار، صور اسرافیل، تربیت، یادگار.

برای خواندن نشریات دوران قاجار در وبسایت دانشگاه بن اینجا کلیک کنید.

۲- سامانه سنا متعلق به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

دومین سامانه رونمایی شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سامانه سنا (نشریات ایران) است، در این سامانه می‌توان با جستجو به محتوای دیجیتال نشریات از دوره قاجار تا به امروز دست یافت، این سامانه به روز شونده بوده و مدام تعدادش در حال افزایش است.

برای خواندن نشریات دوران قاجار و پهلوی در وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اینجا کلیک کنید.

چرخیدن در لابه‌لای صفحات نشریات قدیمی حال و هوای عجیبی دارد.

آشنایی با قیمت‌های آن روزگار، آشنایی با دغدغه مردمان آن سالیان، خواندن در مورد اتفاقات و حوادث ده‌ها سال پیش، مشاهده کلمات، جملات و عبارات مصطلح در آن ایام و… همه و همه دست به دست می‌دهند تا مرور نشریات دوران قاجار و پهلوی را برای مخاطب امروز جذاب کند.

به غیر از این خیلی‌ها برای تحقیق و پژوهش پیرامون تاریخ و مردمان آن روزگار به چنین نشریاتی احتیاج دارند. این نیاز در حالی است که دسترسی به نسخه چاپی و کاغذی این نشریات تقریباً غیرممکن است.

ما در این مطلب لینک دو منبع جامع برای دسترسی به نشریات دوران قاجار را قرار دادیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل