گلونی

پارک ملی تندوره با طبیعتی زیبا از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی در خراسان

پارک ملی تندوره با طبیعتی زیبا

پارک ملی تندوره با طبیعتی زیبا از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی در خراسان

پارک ملی تندوره با طبیعتی زیبا از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی در خراسان

به گزارش گلونی این پارک 30 کیلومتری جنوب غرب درگز در استان خراسان رضوی قرار دارد. این منطقه در شمال شرق ایران و در نزدیکی ترکمنستان واقع شده. از مسیر قوچان- درگز می‌توانید به این پارک دسترسی پیدا کنید.

در حال حاضر مساحت این پارک ملی ۳۵,۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره ۹,۲۵۰ هکتار است. تندوره در سال 1347 به عنوان «منطقه حفاظت شده» قرق شد اما در سال بعد از آن به «پارك وحش تندوره» تغییر نام یافت.

پارک ملی تندوره با طبیعتی زیبا

از سال 1353 مساحت این پارك تقلیل یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست از سال 1361 به عنوان پارك ملی تندوره معرفی شد.

این پارک در منطقه‌ای كوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهورهای متعدد و دره‌های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد.  این پارک یكی از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است .اگر صبح زود یا در هنگام غروب در این منطقه باشید، گله‌های کل و بز را می‌توانید ببینید.

این پارک به دلیل قرار گرفتن روی ارتفاعات كپه داغ در جنوب و غرب، تأثیرپذیر بودن از كویر قره قوم و جلگه پست درگز دو آب و هوای متفاوت دارد. جالب است بدانید آب این منطقه از طریق چشمه‌ها تامیین می‌شود هیچ رودخانه مهمی در آنجا وجود ندارد.

حدود 31 چشمه و هشت حلقه چاه نیز در این محدوده وجود دارد. میزان بارندگی سالانه در تندوره 250 تا 300 میلیمتر است و اکثر بارندگی‌ها در فصل بهار رخ می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری این منطقه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی از گونه‌های جانوری این پارک مانند كفچه مار، دال، قرقاول بال ‌سفید و هما در خطر انقراض قرار دارند. علاوه بر آن این منطقه را می‌توان بهشت گیاهان دارویی نامید.

این پارک ملی میراث ارزشمندی است که همگی باید در پاسداری آن تلاش کنیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل