گلونی

پارک ملی تنگ صیاد زیستگاه حیات وحش متنوع‌ کشور در شهرکرد

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد متنوع‌ترین زیستگاه حیات وحش کشور در شهرکرد

پارک ملی تنگ صیاد متنوع‌ترین زیستگاه حیات وحش کشور در شهرکرد

به گزارش گلونی این پارک در بخش فرخشهر واقع در شهرستان شهرکرد و بروجن استان چهارمحال و بختیاری است.

تنگ صیاد شامل مناطق حفاظت شده و پارک ملی است که 27 هزار هکتار مساحت دارد.

از بلندترین نقاط این منطقه می‌توان از قله جیحون نام برد که با ۳ هزار و ۱۴۱ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین نقطه منطقه به شمار می‌رود.

این ناحیه دارای مناطقی کوهستانی و مرتفع و تعداد زیادی تپه ماهور  است. این تپه‌ها زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش وحشی هستند.

پارک ملی تنگ صیاد متنوع‌ترین زیستگاه حیات وحش کشور

همچنین کوهستان‌های جنوبی منطقه، به دلیل داشتن صخره‌های سخت گذر، زیستگاه‌های مناسبی برای پلنگ، کل و بز هستند. علاوه بر حیات وحش و آب و هوای معتدل، دره‌های زیبایی چون پاچفت و بستان شیر، از دیگر جاذبه‌های این پارک هستند.

تاکنون در این منطقه ۲۴ گونه پستاندار از ۱۹ جنس متعلق به ۱۴ خانواده، ۷۰ گونه پرنده از ۵۴ جنس متعلق به ۳۵ خانواده، ۲۶ گونه خزنده و ۴ گونه دو زیست شناسایی شده است. بین پستانداران منطقه ۴ گونه در طبقه‌بندی IUCN از گونه‌های در معرض انقراض آسیب‌پذیر وجود دارد.

این پارک به دلیل داشتن اقلیم ویژه‌اش، امکان تفریحات زیادی را برای بازدید کنندگان خود فراهم آورده است. کوهنوردی، صخره نوردی از ورزش‌های پر تحرکی است که در کنار طبیت زیبای منطقه می‌توان از آن لذت برد.

 چشمه‌های پرآب و مناظر طبیعی دیدنی، چشم هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

همچنین نزدیک بودن این پارک به جاده آسفالته امکان دسترسی به آن را راحت‌تر کرده است. این منطقه فاقد سکونتگاه مسکونی است اما در اطراف آن، شهرها و روستاهایی وجود دارد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد توسط پاسگاه‌های محیط‌بانی ثابت فرخشهر، ایرانچه، بستان شیر، آب شرشر، بیدخل و کورچی تحت حفاظت قرار دارد.

باشد که قدردان این سرمایه‌های ملی و خدادادی باشیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل