گلونی

پارک ملی خبر در استان کرمان و حیوانات ارزشمندی که منقرض شده‌اند

پارک ملی خبر در استان کرمان

پارک ملی خبر در استان کرمان و حیوانات ارزشمندی که منقرض شده‌اند

پارک ملی خبر در استان کرمان و حیوانات ارزشمندی که منقرض شده‌اند

پیشنهاد سفر گلونی این پارک در 60 کیلومتری جنوب شهر بافت در استان کرمان قرار دارد.

خَبْر یازدهمین پارک ملی ایران است که حدود 120 هزار هکتار مساحت دارد. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت.

در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسید. سرانجام در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.

پارک ملی خبر در استان کرمان

این پارک به دلیل داشتن ارتفاعات، دشت‌های متعدد و حوزه‌های آبخیز متنوع از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک موجب تشکیل سیستم‌های اکولوژیک مختلف شده. همین امر زیستگاه‌‌های متفاوت، چشم اندازهای دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را به وجود آورده است.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در حدود ۷۵۰ گونه گیاهی متعلق به ۲۸۸ جنس و ۷۵ شناسایی شده  که ۱۲۰ گونه آن بومی این منطقه است. گونه‌ های حمایت شده و با ارزشی چون رودک عسل‌ خوار، پلنگ، جبیر، کاراکال و روباه شنی نیز در این منطقه زنگی می‌کنند.

 رودک عسل خوار گونه با ارزشی در ایران و جهان است که در این پارک زندگی می‌کند. همچنین انواع پرندگان شکاری از جمله عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دلیجه کوچک، شاهین، پیغو و قرقی در این زیستگاه مشاهده شده‌‌اند. همچنین پرنده جیرفتی که بسیار کمیاب هست نیز در این پارک زندگی می‌کند.

شایان ذکر است که این محدوده زیستگاه گونه‌‌های با ارزشی چون خرس سیاه، گورخر ایرانی و دال بوده ‌است که هر سه گونه در این منطقه منقرض شده‌‌اند. به گفته محلی‌ها تا دهه 40، در این منطقه خرس سیاه آسیایی زندگی می‌کرده است.

به امید آنکه روزی هیچ حیوانی به دلیل اعمال انسان‌ها منقرض نشود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل