گلونی

پارک ملی دز در نزدیکی شهر اهواز و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

پارک ملی دز در نزدیکی شهر اهواز

پارک ملی دز در نزدیکی شهر اهواز و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

پارک ملی دز در نزدیکی شهر اهواز و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

به گزارش گلونی این پارک در ۲۰ کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز به شوش قرار دارد. این منطقه توسط منطقه حفاظت شده دز از شمال و جنوب احاطه شده.

نام این پارک برگرفته از نام رودخانه دز است که در این محدوده جاری است. این منطقه، مخصوصا از نظر پرنده‌ نگری، یکی از چشم اندازهای مهم استان خوزستان به شمار می‌رود.

پارک ملی دز در نزدیکی شهر اهواز

وسعت منطقه حفاظت شده دز ۱۷,۸۹۵ هکتار است. قسمتی از این منطقه طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال 1389 به عنوان پارک ملی دز اعلام گردید.

این پارک یکی از زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی بوده به همین علت این پارک بسیار حائز اهمیت است. البته سال‌هاست که مورد مستندی از مشاهده این گونه گوزن ثبت نشده.

انواع خارپشت، خفاش، روباه، راسو، گوركن، كفتار، گرگ و شغال از پستانداران این منطقه هستند. همچنین كبوتر جنگلي، فاخته، ياكريم، ليكو تالابي، ليكو معمولي پرندگانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

این منطقه شامل درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری است که اطراف رودخانه دز رشد کرده‌اند. اين جنگل‌ها بازمانده جنگل‌هايي هستند كه در جلگه‌هاي جنوبي سلسله جبال زاگرس روئيده و تاكشورهاي عراق، سوريه و لبنان كشيده شده‌اند.

انواع درختان و درختچه‌ها و گونه‌هاي بوته اي شامل سريم، جاز، لگجي، تمشك، شبدرو جو وحشي در این منطقه رشد می‌کنند.

عوامل انسانی مواردی هستند که این پارک را تهدید می‌کنند. چرای بیش از حد دام‌ها و آتش‌سوزی‌هایی که در این چند سال اخیر به علت خشکسالی رخ داده بسیاری از پوشش گیاهی این منطقه را نابود کرده. همچنین جاده شرکت کشت و صنعت کارون با عبور از وسط منطقه آنرا به دو نیم تقسیم کرده و خود عامل تهدید دیگری است.

آسیاب‌های دزفول، مقبره سبزقبا و بقعه محمد بن جعفر طیار در شهر دزفول از جاذبه‌های نزدیک به این پارک ملی هستند.

این منطقه از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است و میراث طبیعی ارزشمندی برای ما است. وظیفه همگی ما است که در حفظ و نگهداری این میراث گرانبهای خدادادی تلاش کنیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل