گلونی

پارک ملی لار بهشتی با لاله‌های سرخ در دامنه‌ی دماوند نزدیک به پایتخت

پارک ملی لار بهشتی با لاله‌های سرخ

پارک ملی لار بهشتی با لاله‌های سرخ در دامنه‌ی دماوند نزدیک به پایتخت

پارک ملی لار بهشتی با لاله‌های سرخ در دامنه‌ی دماوند نزدیک به پایتخت

به گزارش گلونی این پارک در 70 کیلومتری شرق شهر تهران قرار دارد.

این منطقه از دره‌ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده است.

این دره از شمال به کوه‌های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از جنوب به لواسانات و از شرق به کوه دماوند و پلور محدود است.

این منطقه از تقسیمات استان مازندران به شمار می‌رود و به دلیل خوش آب و هوا بودن، از دیرباز مورد توجه پادشاهان در فصول گرم بوده.

پارک ملی لار بهشتی با لاله‌های سرخ در دامنه‌ی دماوند

این پارک، نمونه‌ای شاخص از زیستگاه‌های کوهستانی است که در سال 1354 به پارک ملی تبدیل شده.

همچنین سال ۱۳۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌ عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود. و از سال 79 برخی مناطق ان شکار ممنوع اعلام شد.

این پارک از دو منطقه کوهستانی و مرتعی تشکیل شده است. دشت لار به دلیل داشتن آب و‌ هوای مناسب و رودخانه‌های متعدد و پوشش گیاهی انبوه دارای تنوع جانوری فراوانی است.

تقریبا تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی در این پارک وجود دارند.

پستانداران این منطقه شامل کل و بز، قوچ، خرگوش، سمور، میش البرز مرکزی، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، روباه، گراز و گربه وحشی و… است. در این دره به علت داشتن زیستگاه امن و مناسب، پستاندارانی چون کل و بز رشد خوبی در این سال‌ها داشته‌اند.

پرندگان این منطقه جمعا یکصد گونه و شامل کبک، عقاب، سارگپه، درنا، فلامینگو، دلیجه، کبک دری و‌… است.

عقاب طلایی، گونه‌ای بی‌همتا تنها در این حوزه از ایران زیست می‌کند و بومی این منطقه است.

مجموعا در منطقه حدود ۴۰۰ گونه گياهی شناسايی شده است كه به ۴۸ تيره تعلق دارند. از اين تعداد قريب به ۳۳۸ گونه گياهان دائمی و چند ساله هستند. از گونه‌های گياهی موجود قريب به ۳۵ گونه آن انحصاری ايران است.

رود ديو آسياب، رود لار، رود سفيدآب، رود الرم، رود ورا رود، چهل بره، آب سياه چال، آب امام پهنک از رودخانه‌های اين منطقه سبز هستند که همگی به سمت سد لار سرازير می‌شوند و بخشی از آب تهران را تأمين می‌کنند.

اگر قصد سفر به انی منطقه را دارید، باید بدانید که در فصل بهار، به دلیل زاد و ولد حیوانات، امکان عبور با خودروی شخصی در این مکان وجود ندارد.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل