گلونی

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان و هر آنچه باید در مورد طبیعت آن بدانید

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان و هر آنچه باید در مورد طبیعت آن بدانید

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان و هر آنچه باید در مورد طبیعت آن بدانید

به گزارش گلونی این پارک 47 هزار و 262 هکتار بوده و در 36 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

این پارک در جنوب‌ شرقی شهر اصفهان واقع شده است و جاده آسفالته اصفهان ـ شیراز از کناره شمالی و غربی آن می‌گذرد.

در سال ۱۳۴۶ بر اساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید، این منطقه به همراه ۱۶ منطقه دیگر، برای حفظ و حمایت و تکثیر جانواران وحشی قرق اعلام شد.

در سال ۱۳۴۹ با توجه به وسعت زیاد منطقه برای امکان مدیریت بهتر، به ۲ قسمت تقسیم شد.

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

قسمت شمال غربی منطقه حفاظت شده شاهکوه نامیده شد و قسمت جنوب شرقی، شامل ارتفاعات کلاه قاضی، شیدان، ورپشت و قارنه، پارک وحش کلاه قاضی نام گرفت.

در این پارک ۱۷ گونه پستاندار، ۴۴ گونه پرنده، ۱۱ گونه خزنده و یک گونه دوزیست شناسایی شده است.

گله‌های کل و بز، گونه‌های شاخص جانوری این پارک هستند. همچنین از دیگر جانورانی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌توان از پلنگ، گرگ، کفتار، گربه وحشی، سمور سنگی، قوچ و میش، آهو، تشی نام برد.

علاوه بر آن پرندگانی چون کبک، تیهو، کوکر شکم سفید، انواع چکچک، انواع چکاوک، عقاب صحرائی، عقاب طلائی، دلیجه و بحری در این پارک زندگی می‌کنند.

تاکنون تعداد ۲۵۲ گونه گیاهی متعلق به ۱۹۲ جنس و ۴۶ خانواده در کلاه ‌قاضی ثبت شده است.

پوشش گیاهی پارک ‌ملی کلاه ‌قاضی علاوه بر پوشش گیاهی علفی، دارای گونه‌های درختی و درختچه‌ای است که این گونه‌ها در نقاط مختلف دره‌ها و کوهپایه‌ها می‌رویند و تیپ اصلی پوشش گیاهی منطقه درمنه‌زار است.

درمنه، گل گندم، شقایق وحشی، آویشن، لاله وحشی، اسپند، خارشتر و درختان و درختچه‌ها مانند تنگرس، بادام کوهی، انجیر و بنه از پوشش گیاهی این منطقه هستند. همچنین پاره‌ای از گیاهان دارویی چون چوبک، قدومه، همیشه بهار، ریواس، خاکشیر، گل‌گاوزبان، شنگ، کاسنی، سمی در این منطقه رشد می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های پارک ملی کلاه قاضی اصفهان کوه‌های مرتفع و پر شیب و دشت‌های وسیع است. رشته کوه کلاه قاضی با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده و بلندترین قله آن کوه کلاه بزرگ با ۲ هزار و ۵۳۴ متر ارتفاع از سطح دریا بالاتر است.

شرایط اقلیمی این منطقه بیابانی است و دارای آب و هوایی خشک است. حداقل دمای مطلق سالیانه در طول دوره ۲۵ ساله  منفی ۱۱.۵  درجه سانتیگراد و حداکثر دمای مطلق سالیانه در همین دوره ۴۱.۵ درجه سانتیگراد ثبت شده است. همچنین سالانه به طور میانگین حدود 7/118 میلیمتر باران می‌بارد.

شایان ذکر است که هر گونه شکار در این منطقه ممنوع است.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل