گلونی

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان مهمترین زیستگاه میش مرغ است

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان مهمترین زیستگاه میش مرغ است

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان مهمترین زیستگاه میش مرغ است

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان مهمترین زیستگاه میش مرغ

به گزارش گلونی این دشت در روستای حمامیان شهرستان بوکان در آذربایجان غربی است. دشت سوتاو حمامیان در یک تپه ماهوری 400 هکتار دارد. این دشت مهمترین زیستگاه پرنده منحصر به فرد میش مرغ در کشور است.

این دشت در زبان محلی به معنی «دشت سوخته» است. تراكم كم جمعيت انسانی و كمبود آب باعث شده كه اين پرنده اين منطقه را برای زيست و جوجه آوری خود انتخاب كند.

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان

در زبان محلی به این چرنده «چیرگ» می‌گویند.

این پرنده شباهت زیادی به بوقلمون دارد. میش مرغ از خانواده «هوبرگان» بوده در دشت‌های وسيع بی‌درخت، زمين‌های استپی و كشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌كند.

اين پرنده دارای گردن و پاهايی كشيده، بال‌ها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمين لانه‌سازی می‌كند. ميش مرغ در فصل بهار در هر دوره، دو تا چهار تخم می‌گذارد كه پس از 25 تا 27 روز جوجه‌ها به دنيا می‌آيند.

در گذشته اين پرنده به صورت پراكنده در شمال غرب كشور زيست می‌كرد. اما هم اكنون، بوكان به آخرين پناهگاه اين پرنده نادر در كشور تبديل شده است.

کشاورزان محلی و محیط زیست شهرستان بوکان از این پرنده حمایت می‌کنند. همین امر باعث شده این پرنده زیبا این دشت را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کند.

ميش مرغ يك پرنده نادر در جهان است كه در حال حاضر در فهرست سرخ اتحاديه بين المللی حفاظت از جمعيت و منابع طبيعی قرار دارد.

این پرنده طی سال‌های گذشته در معرض انقراض بود. محدود شدن زیست‌گاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن از عوامل تهدید کننده این پرندگان بود.

امیدواریم که نسل این پرنده زیبا هرگز منقرض نشود و فرزندانمان هم بتوانند از دیدن آن‌ها لذت ببرند.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل