کیسه خواب کوهنوردی و ویژگی‌هایی که باید داشته باشید

کیسه خواب کوهنوردی و ویژگی‌هایی که باید داشته باشید

به گزارش گلونی یکی از پرفروش‌ترین لوازم کوهنوردی، کیسه خواب است که در انواع و اقسام و رنگ‌های مختلف وجود دارد. اما در هنگام خرید کیسه خواب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همه چیز در مورد کیسه خواب کوهنوردی

قبل از طرح هر بحثی این نکته را عرض کنیم که شما را به خدا اگر قصد کوهنوردی حرفه‌ای ندارید بی‌خیال خرید کیسه خواب بشوید.

افراد زیادی هستند که جو رفقا آنها را می‌گیرد و تصمیم می‌گیرند از همین جمعه کوهنوردی کنند و تا سال بعد دماوند را بزنند و سال‌های بعدی هم ان‌شاءالله کلیمانجارو.

آنها تحت همین جوزدگی می‌روند و کلی هزینه می‌کنند و وسایل کوهنوردی می‌خرند اما پس از یک بار کوهنوردی کم‌کم سرد می‌شوند و عطایش را به لقایش می‌بخشند.

نتیجه هم می‌شود یک کیسه خواب گران قیمت که گوشه انباری خاک می‌خورد و به امید آنکه روزی قرار است سر یال فوجی از آن استفاده کنند قصد فروشش را هم ندارند.

خب پس اگر واقعاً تصمیم خود را گرفتید که یک کوهنورد حرفه‌ای بشوید و کوهنوردی‌تان مختوم به صبح جمعه نیمرو خوردن در مسیر کلکچال و برگشتن نشود برویم برای ادامه مطلب.

کیسه‌های انواع و اقسام مختلفی دارند و در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی به فروش می‌رسند.

کیسه‌های خواب‌ به دو دسته جنس پر و الیاف تقسیم می‌شوند.

کیسه‌های خوابی که جنس آنها از پر تشکیل شده محبوبیت زیادی بین کوهنوردان و افرادی که به مناطق مرطوب سفر می‌کنند دارند.

این کیسه خواب‌ها خیال شما را بابت نفوذ رطوبت راحت کرده و باعث می‌شود خوابی راحت داشته باشید به اصطلاح می‌گویند که بهترین عایق ممکن برای جذب رطوبت هستند.

کیسه خواب‌هایی که جنس آنها از الیاف تشکیل شده است، به مراتب نسبت به کیسه خواب‌های پر بهتر هستند، دلیلش هم این است که رطوبت را به سختی جذب می‌کنند، ارزانتر هستند و قابلیت عایق بودن بیشتری نسبت به کیسه خواب پر دارند.

کیسه خواب‌های الیافی عایق بسیاری خوبی برای سرما هستند و در برف حسابی شما را گرم نگه می‌دارند اما خب وزن بالاتری نسبت به کیسه خواب‌های پر دارند.

اگر کیسه خواب را خودتان حمل نمی‌کنید و یا به هر دلیلی وزن آن برایتان مهم نیست حتما از کیسه خواب‌های الیافی استفاده کنید.

دو نوع کیسه خواب با عنوان‌های مستطیلی شكل و مومیایی (شبیه به مقبره‌های باستانی مصر) وجود دارد.

كیسه خواب‌های مستطیلی شكل

این كیسه خواب‌ها فضای كافی برای حركت كردن و چرخیدن دارند.

به عبارت دیگر برای كسانی كه هنگام خواب عادت به حركت و چرخش دارند، انتخاب بسیار مناسبی هستند.

با این وجود به دلیل داشتن فضای بیشتر، وزن آنها از نوع مومیایی بیشتر بوده و اتلاف حرارت نیز بالاتر خواهد بود و در موارد مشابه از نظر عایق‌بندی، قیمت بیشتری دارد.

طراحی مستطیلی شكل این نوع كیسه خواب‌ها امكان استفاده از آن را در اتومبیل نیز به شما می‌دهد.

كیسه خواب‌های مومیایی

این كیسه خواب‌ها مانند اشكال مستطیلی، زیاد حجیم نیستند و وزن آنها در حالت‌های دمایی مشابه در حدود ۱ تا ۲ درصد كمتر از وزن كیسه خواب‌های مستطیلی است.

كیسه خواب‌های مومیایی به راحتی قابل جمع شدن و جابه‌جایی هستند و از این نظر برای كوهنوردان و طبیعت مردانی كه كوله‌پشتی حمل می‌كنند، گزینه‌ مناسبی به شمار می‌آیند؛ چرا كه هنگام حمل و نقل بار در كوله‌پشتی، حتی یك گرم بار اضافی هم مهم است.

برای آشنایی با سایر لوازم کوهنوردی اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 176905 ساعت خبر : 8:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176905
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات