گلونی

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت؛ ۵ کارشناس نظرات‌شان را بیان کردند

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت؛ ۵ کارشناس نظرات‌شان را بیان کردند

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت؛ ۵ کارشناس نظرات‌شان را بیان کردند

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی در اواسط خرداد ماه سال جاری، ۲۴ تن از اساتید و متخصصان محیط زیست دانشگاه‌های مختلف کشور با ارسال نامه‌ای به معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، خواهان روشنگری درباره برنامه‌های مربوط به حفاظت از یوز آسیایی و بالاخص طرح موسوم به تکثیر در اسارت شدند.

مروری بر سوالاتی که در این نامه مطرح شده، جالب توجه است:

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت

سازمان حفاظت محیط زیست در مورد این نامه سکوت اختیار کرده اما امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ شهریور در وبینار گلونی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: «سازمان از این اساتید دعوت کرد تا در یک نشست به سوالات آن‌ها پاسخ دهد اما هیچ‌کدام شرکت نکردند و بعدا هم بعضی از آن‌ها به من پیغام دادند و حتی یک نفر تلفنی با خود من صحبت کرد و گفت که ما واقعیتش نامه را نخواندیم و اطلاعاتی از آن نداشتیم و همین طوری امضای ما را جور دیگری گرفتند. بدین شکل شبهاتی مطرح کردند که ما امضای خودمان را هم پس گرفتیم.»

این موضع‌گیری در حالی مطرح شد که در وبینار روز جمعه مورخ ۱۴ شهریور، مهمانان برخلاف نظر مدیرکل استان سمنان این استادان معتقد بودند که سازمان محیط زیست در شرایط فعلی کرونا، حتی از برگزاری یک جلسه آنلاین با حضور حداکثری امضاءکنندگان به شکل پرسش و پاسخ طفره رفته است.

این در حالی است که در وبینار روز جمعه، دکتر محمود قاسمپوری، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس از مشکلات پروژه‌ای شدن حفاظت گونه‌ها، فازهای انفصال پروژه یوز و بحث تکثیر در اسارت، نامه سرگشاده به معاونت با اجماع متخصصین و عدم پاسخگویی سازمان به نامه مذکور و در نهایت مشکل بنیادین سازمان در اولویت قائل شدن بین موضوعات مرتبط با آب و خاک در برابر موضوع حفظ گونه‌ها صحبت کردند.

آپارات گلونی را دنبال کنید

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

در ادامه آقای دکتر حمیدرضا رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از مدیریت‌های زیستگاهی اشتباه، عدم رعایت پروتکل‌های متعدد اتحادیه جهانی حفاظت (آی‌یو‌سی‌ان) و فقدان یک برنامه عمل مدون برای یوز سخن به میان آوردند.

وبینار

وحید زمانی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه کردستان طرح‌ فعلی تکثیر در اسارت را از دیدگاه علم ژنتیک حفاظت بررسی کرد و به مواردی مانند تنش درون‌آمیزی، عبور یوز از گردنه بطری، اندازه جمعیت موثر، زوال ژنتیکی، سازگاری به اسارت و موقعیت معرفی مجدد پرداخت.

وبینار

یوزپلنگ ایرانی از حفاظت تا تکثیر در اسارت

لیلی خلعتبری، دانشجوی دکتری دانشگاه پورتو به عنوان چهارمین سخنران به مواردی مانند تحت‌الشعاع قرار گرفتن اقدامات حفاظتی در سایر استان‌ها و حتی در استان سمنان، مشکلاتی که باعث انقراض یوز شده‌اند، توهم داشتن یک جمعیت پشتیبان که باعث عدم اجرای جدی اقدامات حفاظتی می‌شود، اشتباه بودن الگوبرداری از آفریقای جنوبی، مشکلات گرفتن یوز نر از طبیعت و در نهایت هم به لزوم وجود برنامه ملی برای اجرایی کردن اقدامات حفاظتی اشاره داشت.

وبینار

و در آخر ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی در امور گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (آی‌یو‌سی‌ان) اقدامات انجام شده در راستای تکثیر در اسارت را در پارک پردیسان تشریح کرد و مستندات مربوطه را که سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است، در اختیار ندارد؛ نشان داد. ایشان در ادامه، مشکلات تخصصی متعدد سایت تکثیر در سمنان را برشمردند اما به دلیل محدودیت زمانی وبینار بسیاری از موارد ناگفته ماند.

بازخوردهای این وبینار به ما نشان داد که موضوع یوز همچنان یکی از دغدغه‌های مهم علاقه‌مندان محیط زیست است لذا تصمیم گرفتیم که وبینارهای مربوط به یوز را همچنان ادامه دهیم و بدین ترتیب در هفته‌های آتی میزبان مجدد استادان به نام حوزه حیات وحش خواهیم بود و از آن‌ها درباره یوز خواهیم آموخت.

پایان پیام

نویسنده: فزناز حیدری

خروج از نسخه موبایل