۹ ساعت تلاش برای نجات بلوط کهنسال

۹ ساعت تلاش برای نجات بلوط کهنسال

به گزارش گلونی صبح روز جمعه ۲۱ شهریورماه دوستداران محیط زیست قلعه تُل در شمال شرق استان خوزستان در تلاشی ۹ ساعته با مقاوم سازی ریشه درخت بلوطی کهنسال در منطقه مال آقا مانع از سقوط این درخت شدند.

سمیه علی دشت مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تُل در این باره گفت: «این درخت کهنسال به دلیل تغییر مسیر رودخانه بر اثر فرسایش خاک و آب بردگی ریشه، در معرض سقوط قرار گرفته بود که جمعی از طبیعت دوستان متشکل از کوهنوردان باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تُل پس از ۹ ساعت تلاش و عملیات سنگ و سیمان ریشه  این درخت را مقاوم‌سازی کردند.»

۹ ساعت تلاش برای نجات بلوط کهنسال

وی افزود: «هدف از این اقدام ضمن نجات این درخت ارزشمند، فرهنگ سازی و نمایش ارزش بالای تک تک درختان بلوط بوده است.»

درباره شهر تاریخی قلعه تل

شهر تاریخی قلعه تُل، میراث تاریخی عیلامیان است و در گوشه گوشه خود بناهایی از دوران‌ مختلف تاریخی از عیلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار را در خود جای داده است.

اینجا مرکز خان‌های ایل بختیاری بوده و چندین قلعه در آن وجود دارد.

نام شهر بر گرفته از قلعه باستانی است که در مرکز شهر قرار گرفته و قدمت آن به دو هزار و پانصد سال پيش يعنی به دوران عيلاميان بر می‌گردد.

قلعه تل از بناهای محمد تقی خان چهارلنگ بختياری است که درعهد فتحعلی شاه قاجار بر روی تلی که تقريبا پنجاه ذرع ارتفاع دارد بنا شده و لرها آن‌ را قلعه تُل می‌گويند.

اين قلعه دارای چند برج است و چاهی بالای تل حفر کرده‌اند که اهل قلعه از آب آن استفاده می‌کردند،

قلعه دارای پنج برج به شکل مربع است و در يکی از زاويه‌های آن يک عمارت چهارضلعی احداث شده که درطبقه فوقانی آن لامردون يا مهمان‌خانه وجود داشت و در طبقه تحتانی اين عمارت يک راهرو بود و سقف طويلی، اين ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل می‌ساخت.

قلعه تل در زمان محمد تقی خان از رونق و جنب و جوش فراوان برخوردار بود و مرکزتصميم‌گيری لرهای بختياری به شمار می‌رفت.

پایان پیام

گزارشگر: علی طهماسبی

کد خبر : 176727 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات