️افسانه مرگ روزنامه واقعیت دارد؟

️افسانه مرگ روزنامه

به گزارش گلونی ند بارنت در روزنامه نیوز اند آبزرور نوشت: سال‌های اخیر برای تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان روزنامه‌ها سال‌های پرچالشی است؛ رکودی عمیق در کنار انقلاب دیجیتال به‌شدت روزنامه‌ها را تحت فشار گذاشته ‌است.

کاهش آگهی‌ها، کاهش تعداد صفحات و تعدیل کارکنان باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در خصوص منقرض شدن روزنامه‌های کاغذی افزایش پیدا کند.

مطالعۀ کتابی نوشته شده در سال ۲۰۱۴ می‌تواند به درک ما از شرایط کنونی کمک بیشتری کند. نام این کتاب «اغراق شدید: افسانۀ مرگ روزنامه» نوشته مارک اج، استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های امریکا و کانادا است.

️افسانه مرگ روزنامه

مارک اج کتاب خود را با نقل‌قولی از «هارولد اوانس»، روزنامه‌نگار مشهور بریتانیایی، شروع می‌کند که در این زمینه بسیار آموزنده ‌است.

اوانس می‌گوید: «چالش روزنامه‌های امریکایی این نیست که همچنان سودده باقی بمانند، بلکه چالش بنیادین آن‌ها این است که ارزش ژورنالیستی در آن‌ها باقی بماند.

لب کلام کتاب این است: «ممکن است روزنامه‌ها بخشی از شمارگان و نفوذشان را از دست داده ‌باشند، اما حقیقت اینجاست که کسب‌وکار آن‌ها همچنان سودآور است و سودآور هم باقی خواهد ماند.»

هر بار که احساس خطر در خصوص روزنامه‌ها شدت می‌گیرد، گروهی از هواداران سینه‌چاک انقلاب دیجیتال با شعار «سپیده‌دم دوران نوی رسانه‌های دیجیتال» پیدای‌شان می‌شود.

حتی سال ۲۰۰۷ وب‌سایتی با عنوان «دیدبان مرگ روزنامه» (Newspaper Death Watch) با ماموریت اعلام‌شده «روزشمار سقوط روزنامه‌ها و تولد دوباره ژورنالیسم» تأسیس شد.

برخلاف تصور رایج که روزنامه‌ها را شبیه دایناسورهایی تلقی می‌کند که توانایی تطبیق با شرایط جاری را ندارند، روزنامه‌ها انعطاف زیادی در طول سال‌های گذشته نشان داده‌اند.

هرچند کاهش درآمدها باعث شده ‌است که تعدادی از کمپانی‌های رسانه‌ای با ورشکستگی مواجه شوند، غالب این ورشکستگی‌ها بیشتر به دلیل سوءبرداشت‌ها و ماجراجویی‌های اشتباه مدیران و مالکان این رسانه‌ها بود نه به دلیل از بین رفتن سوددهی مدل کسب‌وکار روزنامه و نشریات چاپی.

مارک اج می‌نویسد: «روزنامه‌ها با تشدید تلاش‌ها و کاهش هزینه‌ها از زیر رکود فرار کرده‌ و اجازه نداده‌اند که فهرست رسانه‌های مُرده بلندتر شود.»

تحولات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مدل کسب‌وکار روزنامه‌ها اصولاً به‌لحاظ بنیادین دچار اشکال نبوده و نیست، بلکه در واقع بسیار قابل اطمینان و تا حدی پررمزوراز است. اما این بدین معنا هم نیست که رسانه‌های چاپی در حال بیرون آمدن از دوران رکود و ورود به دوران رونق و بالندگی‌اند.

مارک اج استدلال می‌کند که اینترنت یک افزونۀ تکمیلی برای روزنامه‌هاست، نه جایگزین آن‌ها. برخلاف رادیو، سینما و تلویزیون، اینترنت محتوای جدید تولید نمی‌کند، بلکه رسانه‌ای جدید برای انتقال محتوای موجود است.

به اعتقاد این پژوهشگر رسانه، روزنامه‌ها در صورتی توانایی نجات یافتن از انقراض را خواهند داشت که بتوانند بر نقاط قوت خویش تمرکز کنند و روزنامه‌نگاری تحقیقی، تحلیلی و نقد را در محتوای خود عرضه کنند.

برای خواندن متن کامل مقاله، به این لینک مراجعه کنید.

پایان پیام

کد خبر : 174868 ساعت خبر : 10:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174868
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات