عینک کوهنوردی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

عینک کوهنوردی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

به گزارش گلونی یکی از لوازم مهم و کاربردی در کوهنوردی، کوهپیمایی، طبیعت‌گردی و کمپینگ، عینک دودی است. منتها این عینک برای همه موارد بالا مشابه نیست.

همان‌طور که می‌دانید کوهنوردی با طبیعت گردی و کمپینگ تفاوت دارد درنتیجه نمی‌توان با همان عینکی که به قله‌های بالای ۶ هزار متر صعود می‌کنند کنار دریاچه‌ای در شمال کشور کمپ زد.

میزان نور آفتاب، شدت تابش آن و اشعه‌های موجود در پرتوهای نور در مکان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و از همین رو عینک‌های دودی نیز بر اساس مورد استفاده آن‌ها از مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند.

اولین خاصیت لازم برای عینک‌های آقتابی این است که آنها باید بتوانند ۹۵ تا ۱۰۰ درصد نور ماورابنفش را مانع شوند.

عینک آفتابی باید آنقدر رنگی باشد که فقط نور کمی از آن رد شود و به چشم برخورد کند. پس رنگی بودن آن‌ها برای ست کردن با لباس و تیپ زدن نیست.

دومین ویژگی این عینک‌های آقتابی این است که فریم این عینک‌ها باید از جنس غیر فلز باشد و قاب این عینک‌ها باید دارای محافظ‌های کناری در پیرامون خود باشد تا از ورود اشعه و در هنگام طوفان از ورود گرد و غبار و برف جلوگیری کند.

در نهایت یک نکته مهم باید یادآوری شود. شبکیه چشم انسان بدون عینک بی‌آنکه هیچ ناراحتی احساس ایجاد شود، می‌تواند بسوزد و باعث به وجود آمدن ناراحتی دردآوری شود.

اشعه ماورابنفش حتی از میان ابرها هم رد می‌شود. بنابراین در روزهای ابری گول نخورید و چشم‌های خود را بدون محافظ نگذارید و از عینک آقتابی مناسب در شرایط ابری نیز استفاده فرمایید.

۷ نکته برای خرید بهترین عینک کوهنوردی:

سبک باشند: به دنبال فریم‌هایی با جنس پلاستیک و استات باشید که وزنی سبک و دوامی بالا دارند.

راحت باشند: به دنبال فریم‌هایی باشید که به خوبی با صورت شما تطبیق داشته باشند زیرا قرار است زمان زیادی روی صورت شما باشند.

لنزهای پلاریزه: یکی از بهترین انتخاب‌ها برای لنزهای عینک هستند که اشعات مضر خورشید را به خوبی دفع می‌کنند و با قدرتی بالا، از چشم شما محفاظت می‌کنند.

حفاظت در برابر اشعات فرابنفش: به دنبال عینکی باشید که قدرت دفع بالایی در برابر اشعات ماورابنفش خورشید دارد و بتواند هر دو اشعه UVA و UVB را دفع کند.

لنزهای عینک، معمولا از ۰ تا ۴ نمره گذاری می‌شوند، پس دنبال عینکی با شاخص فرابنفش ۳ تا ۴ باشید تا بهترین حفاظت را از چشمان شما انجام دهد.

لنزهای ضدخش داشته باشند: در خرید عینک‌های کوهنوردی، به دنبال لنزهایی باشید که ضدخش هستند تا از سلامت آنها در صعودهای سخت و دشوار که احتمال سقوط تجهیرات وجود دارد، مطئمن باشید.

قوس و انحنای بدنه: به دنبال عینک‌هایی باشید که فریم و بدن آنها، انحنای کمتری دارند و با قوس صورت شما تطبیق می‌شوند.

مدل‌های کمربندی wraparound، بهترین انتخاب برای فعالیت‌های سخت و حفاظت بیشتر از صورت، است.

پایان پیام

کد خبر : 176351 ساعت خبر : 7:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176351
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات