غار ماهی کور خرم آباد لرستان زیستگاه ماهیان بدون چشم

غار ماهی کور خرم آباد لرستان تنها زیستگاه میاهیان بدون چشم در جهان

به گزارش گلونی این غار یک اثر طبیعی ملی در استان لرستان است. غار ماهی کور در شمال غربی روستای لون در حوالی ایستگاه «تنگ هفت» از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.

این غار هم از طریق راه آهن، هم از طریق جاده قابل دسترسی است. قطار عادی تهران به اهواز و قطار محلی دورود به اندیمشک، در ایستگاه «تنگ هفت» توقف دارند.

غار ماهی کور خرم آباد

از این ایستگاه باید پیاده به ‌سمت شمال در راستای رود سزار تا پل سیرم پیش رفت. سپس از آنجا به ‌سمت غرب و روستاهای لون و للری ادامه داد. پس از حدود چهار ساعت پیاده‌روی، در نزدیکی روستای لون به غار ماهی کور می‌رسید.

جاذبه خارق‌العاده و بی‌نظیر این غار ماهی‌های بدون چشم آن است. این‌گونه ماهیان چون داخل غار زیست دارند و نور نمی‌بینند در ساختار و رنگ آن‌ها تأثیر گذاشته. ماهیان کور غار فاقد چشم بوده، سطح بسیار شفاف و کریستالی دارند به‌ طوری‌ که بافت و محتویات داخل بدن این‌ گونه ماهیان مشخص است.

زیستگاه ماهی کور در آب‌های زیرزمینی است. به‌ دلیل اینکه دهانه غار ماهی کور به سطح آب‌های زیرزمینی اتصال دارد، ماهی کور در طول شب‌ به نزدیکی سطح آب در دهانه غار می‌آید.

تنها در روزهای گرم سال در نزدیکی آب‌های سطحی زمین دیده می‌شود. دمای آب محل زندگی این ماهی از پنج تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

دورافتاده بودن این غار امتیازی برای این ماهی به‌ شمار می‌آمد. ولی برخی افراد این دردسر را می‌پذیرند که خود را به دهانه غار رسانده و ماهی‌هایی را که به سطح آب می‌آیند صید کنند.

به این جهت که در آکواریوم نگهداری کنند و برخی نیز آن‌ها را به قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌کنند. بی‌خبر از آنکه این ماهی در محلی غیر از زیستگاه اصلی‌اش، بیشتر از یک ماه زنده نخواهد بود.

ماهی کور فاقد ارزش غذایی برای انسان است اما به‌ عنوان منابعی از ذخایر ژنتیکی نادر در بسیاری از پژوهشکده‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته‌اند.

شایان ذکر است که هر گونه خرید  و فروش اینگونه ماهی‌ها غیرقانونی است.

امید است که تدابیری برای حفظ و تکثیر این ماهیان خارق‌العاده اندیشیده شود. تا ما این ماهیان استثنایی را چون دیگر جانوران منقرض شده حیات وحش‌امان از دست ندهیم.

در غار لون لرستان سه نوع ماهی کور وجود دارد.

یک ماهی از خانواده کپور‌ماهیان است با نام علمی Iranocypris typhlops و یک گونه هم از خانواده سگ‌ماهیان جویباری با نام علمی Paracobitis smithi که به اسم آقای اسمیت که اولین بار آن ماهی را آن‌جا نمونه‌برداری کرده‌اند، نامگذاری شده است.

لازم به ذکر است نوه سوم و جنس جدید که به‌تازگی کشف شده است با نظر اداره کل محیط زیست استان لرستان و به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و جانفشانی های جامعه محیط‌بانان کشور و محیط‌بان منطقه غار ماهی‌کور آقای عیدی حیدری به نام Eidinemacheilus نام‌گذاری و ثبت شده است.

سگماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis نیست و جنس جدیدی است که فقط در همین منطقه وجود دارد.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177141 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177141
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات