غار چال نخجیر دلیجان از زیباترین غارهای آهکی در استان مرکزی

غار چال نخجیر دلیجان از زیباترین غارهای آهکی در استان مرکزی

به گزارش گلونی این پارک یک اثر طبیعی ملی در استان مرکزی است. این غار در میان راه دلیجان به نراق قرار دارد. این غار در دامنه‌های کوهی به نام تخت به ارتفاع ۱۷۱۶ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

غار نخجیر در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانهی آن کشف شد. غار نخجیر در سال ۸۱ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید. این غار به دلیل قرار داشتن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان، به این نام خوانده می‌شود.

غار چال نخجیر دلیجان از زیباترین غارهای آهکی جهان

در گذشته ای نه چندان دور، حکمرانان و شکارچیان، شکار خود را به یک منطقه پست و گود به نام چال نخجیر هدایت می‌کردند تا حیوان امکان فرار نداشته باشد. چال به همان معنی چاله و مکان پست است و نخجیر هم که به معنای شکارگاه است.

دمای درون این غار، مانند بسیاری از غارهای دیگر، در تمام فصل‌های سال ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. این غار دارای سه طبقه بوده و طبقه اول و زیرین غار دارای سفره آب زیرزمینی و دریاچه است.

طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز ۶ کیلومتر ازآن کشف شده.

دو طبقه از این غار به طول ۱۲۰۰ متر با ایجاد مسیرهایی خاص برای بازدید گردشگران آماده شده است.  ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده.

اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند. همین امر باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

اشکالی که به دلیل رسوبات آهکی درون غار ایجاد شده اند، از زیباترین و بهترین نمونه‌های این رسوبات در دنیا هستند. این غار مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوده و سنش حدودا ۷۰ میلیون سال برآورد شده است.

در غار چال‌نخجیر سنگ‌‌های تزئینی و زیبا در شکل‌های انسان، گوزن، عقاب، لاک پشت، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین به وجود آمده است. این غار از غارهای زنده جهان محسوب می‌شود.

شما در هر فصلی می‌توانید از این غار زیبا دیدن کنید. اما فراموش نکنید که هرگز به رسوبات آهکی دست نزنید زیرا آن‌ها بسیار شکننده هستند.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177159 ساعت خبر : 11:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177159
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات