پارک ملی بختگان شیراز با دو دریاچه زیبا درون خود در استان فارس

پارک ملی بختگان شیراز با دو دریاچه زیبا درون خود در استان فارس

به گزارش گلونی این پارک در ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی‌ریز استان فارس قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این پارک بین ۱۲ و ۵۴ تا ۱۵ و ۵۳ طول شرقی و ۵۵ و ۲۹ تا ۱۰ و ۲۹ درجه عرض شمالی واقع شده است.

پارک ملی بختگان با وسعت ۳۷۲ هزار و ۱۷۵ هکتار است. و پناهگاه حیات وحش بختگان با ۵۷۱ هزار و ۱۵۵ هکتار از منحصر به فردترین پناهگاه های حیات وحش کشورمان هستند. در این پارک دو دریاچه بزرگ کشور به نام‌های بختگان و طشک قرار دارد.

پارک ملی بختگان شیراز با دو دریاچه زیبا درون خود

جالب است بدانید در سال‌های پر باران این دو دریاچه یکی می‌شوند. این منطقه در ابتدا در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسید. اما در نهایت در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش مصوب شد.

رشته کوه‌های زاگرس در این منطقه ارتفاع خود را از دست داده و بیشتر به تپه‌های پهناور و وسیع تبدیل شده‌اند. حداقل ارتفاع این ناحیه وسیع را ۱۵۵۸ متر و حداکثر ارتفاع آن را ۲۵۵۰ متر از سطح دریا اندازه گیری نموده‌اند.

این رشته‌ کوه‌ها که امتداد شرقی- غربی دارند، به دلیل وسعت زیاد قله‌های آن از یکدیگر، در میانه آن‌ها آب های بارشی جمع می‌شود. این منطقه محیط مناسبی برای کشت و زرع است و همچنین این منطقه سرچشمه بسیاری از آب‌های این منطقه است.

در این منطقه پدیده‌های زمین شناسی بسیاری چون سطوح چینه بندی و دگردیسی، درزها، گسل‌ها و چین‌های خوابیده به همراه گنبدهای نمکی وجود دارد. همچنین بخشی از زون سنندج – سیرجان و زون زاگرس تشکیل  دهنده این پناهگاه محیط زیستی هستند.

درختچه‌های بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و قیچ پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. در منطقه دشت پرندگانی چون تیهو، کبک، هوبره دیده می‌شوند. در کنار تالاب‌ها و دریاچه‌ها نیز پرندگان تالابی همانند فلامینگو و درنا دیده زندگی می‌کنند.

از دیگر پرندگان شگفت‌انگیز کنار تالاب‌ها می‌توان به کفچه نوک، کاکایی و اگرت اشاره کرد. همچنین کرکس مصری از پرندگان نادر این منطقه است، که در معرض انقراض قرار دارد.

شایان ذکر است خشکسالی و عوامل انسانی، عواملی هستند که این پارک ملی را تهدید می‌کنند. باشد که ما با آگاهی و دانش مانع از بین رفتن این میراث‌های طبیعی کشورمان باشیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176565 ساعت خبر : 4:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176565
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات