پارک ملی توران یا خارتوران زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است

پارک ملی توران یا خارتوران زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است

به گزارش گلونی این پارک که با نام خارتوران نیز شناخته می‌شود. این پارک در منتهی‌الیه شرقی استان سمنان و در جنوب شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد. قسمتی از بخش شرقی آن در سبزوار استان خراسان رضوی است.

این مجموعه در ضلع جنوبی جاده تهران به مشهد، شرق دهستان طرود، غرب دهستان زمان‌ها و شمال شرقی کویر مرکزی ایران قرار دارد. این منطقه به آفریقای ایران معروف است.

پارک ملی توران یا خارتوران

 این پارک پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس عنوان دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را دارد.

این پارک با مساحت ۱,۴۷۰,۶۴۰ هکتار بعد از سرنگتی آفریقا، واقع در کشور تانزانیا، دومین منطقه زیست کره جهان است.

این منطقه در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال ۱۳۵۵ قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد.

در همان سال نیز این منطقه از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست‌کره را دریافت کرد.

همچنین، در سال ۱۳۸۱ خورشیدی قسمت‌های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت.

در منطقه توران ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست زندگی می‌کنند. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است. کال شور، مهمترین رودخانه این منطقه با آب شور بوده که در اکثر فصول هم دارای آب است.

علاوه بر پوشش گیاهی و جانوری، این منطقه از قدمتی تاریخی نیز برخوردار است. با توجه به آثار تاریخی بر جای مانده، گمان می‌رود این منطقه بقایای ایالت توران قدیم باشد.

شکارچیانی هستند که با شکارهای غیر مجاز خود، حیات جانوران را به خطر می‌اندازند. این شکارچیان به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن و برای کسب منفعت خود دست به شکار می‌زنند و منافع ملی کشورشان را در نظر نمی‌گیرند.

یوز ایرانی مهم‌ترین گونه جانوری این منطقه است. چنانچه در حفظ این گونه یوزها سهل انگاری شود، به آسانی حیات این گونه جانوری نیز از بین خواهد رفت.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176439 ساعت خبر : 1:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176439
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات