پارک ملی خجیر زیستگاه امن حیات وحش در تهران نزدیکی سرخه حصار

پارک ملی خجیر زیستگاه امن حیات وحش در تهران نزدیکی سرخه حصار

به گزارش گلونی این پارک در شرق تهران و در نزدیکی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. این پارک را می‌توان قدیمی‌ترین پارک حفاظت ‌شده ایران دانست که از حدود ۲۰۰ سال پیش به عنوان یکی از باغ‌های دربار مورد استفاده خانواده قاجار بوده است.

از سال ۱۳۱۰ منطقه خجیر به طور رسمی عنوان شکارگاه سلطنتی را از آن خود کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تعیین شد. این پارک ۹ هزار و ۷۹۱ هکتار مساحت داشته و در میان ۳ منطقه جاجرود، پارچین و سرخه حصار قرار دارد.

پارک ملی خجیر زیستگاه امن حیات وحش در تهران

کوه‌ها، رودها و چشمه‌ها از جاذبه‌های طبیعی این پارک ملی هستند. آب این منطقه هم از همین چشمه‌ها و رودها تامیین می‌شود. به دلیل آب کافی، گونه‌های نادر گیاهی در این پارک رشد می‌کند.

همچنین به همین دلیل این منطقه محل زندگی گونه‌های جانوری بسیار است. گونه‌های مختلف جانوری چون جوندگان، حشره‌‌ خواران، گوشتخواران‌، پرندگان و خزندگان در این مکان زندگی می‌کنند. این پارک از لحاظ بوم‌شناسی، ژنتیک، گردشگری، اقتصادی و … نیز دارای اهمیت بالایی بوده و ارزش زیادی دارد.

از جاذبه‌های اطراف این پارک می‌توان به پارک ملی سرخه حصار، رودخانه جاجرود و سد لتیان اشاره کرد.

این پارک زیستگاه مناسبی برای جانوران است و امکانات رفاهی چندانی ندارد. برای ماندن در این پارک باید وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید.

دقت داشته باشید که برخی از قسمت‌های این پارک غیر قابل دسترسی است و نمی‌توانید وارد آن شوید. در صورتی که قصد بازدید از این مکان‌ها را دارید باید از محیط بان اجازه گرفته و از او راهنمایی بخواهید.

در بازدید از این مناطق سعی کنید آرامش حیوانات ساکن آنجا را به هم نزنید و چیزی جز ردپا از خود به جا نگذارید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176375 ساعت خبر : 3:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176375
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات