پارک ملی قطرویه از مهمترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی در استان فارس

پارک ملی قطرویه از مهمترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی در استان فارس

به گزارش گلونی این پارک با مساحت ۳۱ هزار هکتار، در شرق شهرستان نی ریز و در مرز استان فارس و کرمان قرار دارد. این پارک ملی به عنوان «منطقه حفاظت شده بهرام گور» نیز شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی است.

این پارک در ۵۰ کیلومتری شرق نی ریز و در ۲۶ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. همچنین این پارک از سال ۱۳۵۱ به عنوان پارک ملی معرفی شده است.

پارک ملی قطرویه از مهمترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی

بر اساس داستان‌‌های تاریخی، این منطقه، شکارگاه بهرام گور پادشاه ساسانی بوده. جالب است بدانید در نزدیکی یکی از روستاهای این منطقه، بقایای اقامتگاهی خشتی وجود دارد.

مردم این منطقه معتقدند که این بقایا استراحتگاه بهرام گور بوده است. در ابتدا حدوده ۳۵۰ راس گورخر در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. امروزه تمام گورخرهای این منطقه مجهز به ردیاب هستند.

علاوه بر گورخر جانوران دیگری چون یوزپلنگ‌ها، کاراکال، هوبره و زاغ بور نیز هستیم در این پارک زندگی می‌کنند.

بنه، بادام، کیکم، تنگرس، درمنه، گون، آویشن، کاکوتی، زیره، جاشیز و خاکشیر از جمله پوشش‌های گیاهی این پارک ملی است. پوشش گیاهی این منطقه به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و چرای بیش از حد، نیازمند توجه بیشتر است.

این پارک دارای ۵ چشمه است که آب این منطقه را تامیین می‌کند. متاسفانه خشکسالی‌ اخیر باعث کم آبی این چشمه‌ها شده است. به طوری که سازمان‌های مربوطه با تانکر، آب این آبشخور‌ها را تامیین می‌کنند.

بر همه ما است که حافظ این طبیعت زیبا و جانورانی که در آن زندگی می‌کنند باشیم. متاسفانه امروزه بسیاری از گونه‌های جانوری در حال انقراض، به دلیل شکار غیر مجاز تلف می‌شوند. باید تلاش کنیم که آگاهی‌مان را در مورد محیط زیست کشورمان بالا برده و در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176583 ساعت خبر : 5:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176583
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات