پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد بزرگترین سایت پرنده نگری کشور

پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد بزرگترین سایت پرنده نگری کشور

به گزارش گلونی این تالاب با وسعت ۹۲۷ هزار هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه است. این تالاب بزرگ‌ترین سایت پرنده نگری کشور محسوب می‌شود.

اين تالاب مابين روستاهای خورخوره و قره داغ و در منطقه دشت شهر ويران اين شهرستان واقع شده است. برای رفتن به آن بايد در مسير كمربندی دارلك مهاباد و در نزديكی روستای حاجی خوش وارد جاده فرعی شد.

پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد

پس از عبور از روستاهای گابازله و قره داغ با يك جاده خاكی از ميان زهكش‌ها و زمين‌های كشاورزی عبور كرد. در نهایت تابلوی منطقه شكار ممنوع كانی برازان مقابلتان نمايان می‌شود.

تالاب برازان یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب در سال ۱۳۹۰ به عنوان پناهگاه حیات وحش به ثبت رسید.

اين تالاب بين المللي يكی از مهمترين و زيباترين آبگيرهای غرب كشور است.

جالب است بدانید نام این تالاب در زبان کردی به معنی «چشمه گرازها» است.

كانی برازان، تقريبا در تمام فصول سال امكان مشاهده پرندگان وحشی را به علاقه‌مندان می‌دهد. اين امر از منحصر به فردترين ويژگی‌های اين زيستگاه آبی در كشور است و آن را از ديگر تالاب‌های موجود متمايز می‌کند.

غاز خاكستری، انواع مرغابی و اردك، پليكان سرسفيد و گونه‌های كمياب و در معرض خطر انقراض مانند اردك سرسفيد و اردك مرمری از پرندگان این تالاب هستند.

در اين تالاب زيبا، ساختمان نخستين برج پرنده نگری كشور در فضايی به وسعت ۱۲۰ مترمربع احداث شده است. این ساختمان با داشتن امكاناتی نظير دوربين و تلسكوپ، اين فرصت را به گردشگران می‌دهد تا به تماشای پرندگان موجود در تالاب بپردازند.

همین امر باعث شده در بهار مخصوصا ایام نوروز، پرنده مسافران زیادی به این تالاب سفر کنند.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177459 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177459
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات