گتر کوهنوردی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

گتر کوهنوردی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

به گزارش گلونی احتمالا شما هم دیدید که کوهنوردان بالای کفش خود گتری می‌بندند که خیلی شیک و حرفه‌ای به نظر می‌رسد. اما آیا این گترها واقعاً برای شیک بودن پوشیده می‌شوند؟

گتر کوهنوردی چیست

اگر صبح جمعه بروید به کوه‌های اطراف شهر خود احتمالا کوهنوردانی را مشاهده کنید که از این گترها‌ بستند.

مثلا همین دارآباد و کلکچال تهران اگر راه‌تان افتاده باشد قطعا دختران و پسران کوهنوردی را می‌بینید که با تجهیزات کامل و تخصصی کوهنوردی در حال کوهپیمایی هستند.

بله متاسفانه بسیاری از این عزیزان صرفا برای پرستیژ و کلاس کوهنوردی رفتند و لوازم آن را خریداری کردند و حالا برای نمایش آن مجبورند به دارآباد و کلکچال بیایند.

در حالی که آن تجهیزات مختص کوهنوردی در کوهستان‌های صعب‌العبور و یخ‌نوردی و…‌ است منتها چون در آن قسمت‌ها کسی نیست که تجهیزات حرفه‌ای و گران‌قیمت این عزیزان را ببیند و کف کند، بزرگواران مجبورند آن‌ها را در کوه‌های اطراف که با یک شلوار گرمکن و یک کفش ساده و خوب می‌شود رفت، به نمایش بگذارند.

بسیاری از این عزیزان تخصصی هم در مورد تجهیزاتی که خریداری کردند و نحوه استفاده آن ندارند.

مثلا در مورد همین گتری که به پا کردند نمی‌دانند که مخصوص چه فعالیتی است. آن‌ها صرفا برای خفن بودن آن گترها را به پا کردند.

در حالی که ممکن است آن گتر مخصوص یخ‌نوردی باشد و اگر یک کوهنورد حرفه‌ای این دوستان را ببیند نه تنها کف نکند بلکه حتا خنده‌اش هم بگیرد.

در زیر تفاوت گترها با یکدیگر را می‌خوانیم.

گتر پیاده‌روی: این گترها معمولا سبک هستند و هوا به راحتی درون آن‌ها جریان دارد. این گترها در برابر باران خیلی سبک مقاوم هستند و از خیس شدن پای شما تاحدودی جلوگیری می‌کنند.

گتر کوهنوردی: این نوع گتر از لحاظ نفوذ آب بسیار مقاوم است به اجازه نمی‌دهد پاهای شما خیس شوند.

گتر ورزش‌های برفی: این نوع گتر برای ورزش‌هایی نظیر اسکی و اسنوبرد و… طراحی شده که به غیر از ضدآب بودن ارتفاع بیشتری هم نسبت به سایر گترها دارند تا برف به داخل آن نفوذ نکند.

گتر یخ‌نوردی: نهایت مقاومت در برابر نفوذ آب را می‌توانید در این نوع گترها بیابید. منتها در ایران خیلی شرایط جوی آنچنانی وجود ندارد که نیاز به این نوع گتر باشد.

گتر تریل رانینگ: گترهایی که مناسب برای دویدن در طبیعت هستند. سبک هستند و فقط از پاهای شما در برابر نفوذ خاک و سنگ‌ریزه مراقبت می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 177224 ساعت خبر : 9:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177224
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات