گلونی

آبشار اسب فروشان سراب در دامنه کوه بزقوش استان آذربایجان شرقی

آبشار اسب فروشان سراب

آبشار اسب فروشان سراب در دامنه کوه بزقوش استان آذربایجان شرقی

آبشار اسب فروشان سراب در دامنه کوه بزقوش استان آذربایجان شرقی

به گزارش گلونی این آبشار زیبا در 13 کیلومتری جنوب غربی سراب در آذربایجان شرقی قرار دارد. این آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است.

آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستای اسب فروشان و در دامنه شمالی کوه بزقوش قرار دارد. این آبشار از به هم پیوستن چشمه‌های زلال دامنه این کوه شکل می‌گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

آبشار اسب فروشان سراب در دامنه کوه بزقوش

اطراف این روستا چشمه آب گرمی وجود دارد که در زمان ولیعهدی عباس میرزا محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است.

در فصل شکار، در این محل مکانی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود. این محل به مرور زمان از منطقه‌ای ییلاقی و محل فروش اسب به روستایی با اسکان دائمی تبدیل شد. به همین دلیل امروزه این روستا به نام اسب فروشان شناخته می‌شود.

در شرق این روستا تپه‌ای به نام «کول تپه» به معنی تپه خاکستر وچود دارد. این تپه به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیا قدیمی بسیاری در آن پیدا شده.

گویا روستا در ابتدا برروی این تپه و کنار آتشکده قرار داشته است. که به دلایل نامعلومی این روستا از بین رفته به مکان فعلی منتقل شد.

آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود ۴۵۰ میلی‌متر است.

رودخانه‌های متعددی از جمله آجی‌ چای، تاجیار، پسلر و مهین چای در اطراف این روستا عبور می‌کند. آب مصرفی مردم روستا از چشمه‌های کوه بزغوش تامیین می‌شود.

این آبشار فاقد امکانات رفاهی بوده و منظره‌ای بکر و دست نخورده را در دل طبیعت مقابل شما می‌گشاید.

راستی مراقب طبیعت باشید و چیزی جز ردپا از خود در آن به جا نگذارید.

پایان پیام

نویسند: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل