گلونی

اصالت کوروش کبیر از کجاست؟ او اهل کجای ایران بود؟

اصالت کوروش کبیر از کجاست؟

اصالت کوروش کبیر از کجاست؟

اصالت کوروش کبیر از کجاست؟ این مطلب را بخوانید

به گزارش گلونی هفتم آبان‌ماه در تقویم غیررسمی ایران به عنوان روز کوروش نام‌گذاری شده است.

تقویم غیررسمی یعنی اینکه روز کوروش در تقویمی که در کشور به چاپ می‌رسد ثبت نشده است، با این‌حال گروه‌های مختلفی از مردم ایران خواهان ثبت این روز در تقویم ملی ایران هستند و هرساله روز هفتم آبان‌ماه با حضور در آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد این روز را گرامی می‌دارند.

برخی از این افراد اطلاعات زیادی از کوروش ندارند و مطالعه چندانی درباره این شخصیت بزرگ تاریخی انجام ندادند اما به طور افراطی کوروش کبیر را دوست دارند.

بسیاری از مردم کوروش دوست تصور می‌کنند همین روز ۷ آبانی که آن را جشن می‌گیرند، روز تولد کوروش است درحالی که اصلا چنین چیزی نیست و هفتم آبان‌ فقط روز بزرگداشت کوروش است آن هم به دلیل سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل و فتح بابل.

البته بدیهی هم اصالت این تاریخ هم به درستی معلوم نیست و صددرصد قابل تایید نیست.

اصالت کوروش کبیر

آیا از منشورکوروش می‌توان حقوق بشر بیرون کشید؟

سخنان دکتر همایون کاتوزیان استاد ادبیات و تاریخ ایران در دانشگاه آکسفورد

https://dl.golvani.ir/radio/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%85%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%20%D8%A8%D8%B4%D8%B1%20%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%86%20%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D8%9F.mp3?_=1

دانلود کنید

کوروش خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده کوروش، شاه بزرگ انشان، نواده چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده ‌است» معرفی می‌کند. انشان جایی در استان فارس کنونی است.

کوروش کبیر، بنیان‌گذار و نخستین شاهنشاه سلسله شاهنشاهی هخامنشی است که به جرات می‌توان اولین امپراتوری قدرتمند جهانی در عهد باستان را به آن لقب داد.

مقبره کوروش در پاسارگاد است و هیچ شکی در وجود چنین شخصیت بزرگی در تاریخ سرزمین ایران نیست.

در اینکه او فردی بزرگ، توانمند، قدرتمند، خوش‌فکر و مقتدر بوده است هم شکی نیست اما…

اما این روزها برخی از کوروش دوستان به طور افراطی از او یاد می‌کنند. این جماعت بیشتر از کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی تغذیه اطلاعاتی می‌شوند.

یعنی تمام دانش و اطلاعات آن‌ها در مورد کوروش کبیر خلاصه می‌شود در همان کپشن‌های احساسی اینستاگرام‌ و همان پیام‌هایی که اعضای فامیل در گروه فامیلی ارسال کرده است.

همان اطلاعاتی که بدون هیچ سند و مدرک و منبع موثقی حرف‌ها و ویژگی‌ها و سخن‌های حیرت‌آوری را به کوروش نسبت می‌دهند تا حس غرورانگیز ملی مردم ایران را قلقلک بدهند و لایک جمع کنند.

ما اگر واقعا به اصالت کوروش علاقه داریم، اگر شیفته او هستیم، اگر به او افتخار می‌کنیم و اگر او را جزئی از تاریخ خود می‌دانیم باید در موردش مطالعه کنیم.

مطالعه کتاب‌های موثق از نویسندگان و تاریخ‌پژوهان معتبر. پس اگر حال و حوصله یافتن و خواندن کتاب‌های معتبر را نداریم خیلی هم نباید رگ کوروش دوستی‌مان باد کند.

بسیاری از افرادی که این روزها جلوی مقبره کوروش سجده می‌کنند حتا نمی‌توانند ۲ دقیقه در مورد او حرف بزنند و اگر هم حرفی بزنند، حرف‌شان ترکیبی از همان کپشن‌های اینستاگرامی است و پان ایرانیسم.

حالا سخنی هم دارم با آن‌ها که وجود کوروش را از بیخ و بنیان انکار می‌کنند. عزیزانم، کوروش به هر دلیلی چه بخواهید و چه نخواهید، چه راست و چه دروغ، امروز محبوب دل خیلی‌هاست.

ترک و کرد و لر و عرب را دور هم جمع کرده است. باعث یک غرور ملی است که برای به چنگ آوردن غروری شبیه به این غرورها خیلی باید هزینه کرد.

حالا که مفت و مجانی این غرور مال این مردم شده است، پس قدر بدانید. این غرور ملی را از این ملت نگیرید. شاید این آخرین چیزی باشد که دارند.

برای آگاهی از زندگی واقعی کوروش کبیر اینجا را بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل