گلونی

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن آنفلوانزا به میزان مورد نیاز افراد پر خطر و کادر بهداشتی و درمانی وارد کشور شده و طی یکی دو روز آینده از طریق شبکه بهداشتی بین این گروه‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش گلونی از ایرنا، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در نشست رونمایی از سازمانه نظارت و بارزسی تیتک بر داروخانه‌ها در سازمان غذا و دارو افزود: یکی از اهداف فعالیت این سازمانه نظارت بر توزیع اقلام کرونایی و واکسن آنفلوانزاست، واکسن آنفلوانزا از چند روز آینده برای گروه‌های پر خطر شامل کادر بهداشتی و درمانی، زنان باردار، بیماران قلبی و عروقی و سالمندان بالای ۶۵ سال از طریق شبکه بهداشتی با استفاده از کد ملی توزیع می شود و برای جلوگیری از سوء استفاده و قاچاق این واکسن نظارت دقیقی بر توزیع آن اعمال می‌شود.

وی گفت: واکسن آنفلوانزا فعلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و برای گروه‌های پر خطر توزیع می شود و توزیع آن به صورت کنترل شده خواهد بود.

ستفاده از این واکسن برای همه مردم ضرورت ندارد به خصوص اینکه امسال با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده همگانی از ماسک و شست و شوی مدوام دست‌ها احتمال می دهیم با شیوع کمتر آنفلوانزا مواجه باشیم و این تجربه‌ای است که در ماه‌های گذشته در نیمکره جنوبی زمین نیز مشاهده شده است.

با وجود اپیدمی کرونا در کشور و نگرانی از همزمانی کرونا و آنفلونزا امسال تقاضا برای خرید واکسن آنفلوانزا در کشور بالا رفته و حتی برخی مراکز توزیع دارو نسبت به پیش فروش این واکسن اقدام کرده اند که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این اقدام را غیر قانونی کرده و برنامه توزیع نظارت شده واکسن آنفلوانزا را با کدملی و با قیمت مصوب اعلام کرده است.

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و ایمنی زایی آن برای پیشگیری از آنفلوانزا نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در حدود ۳۳ درصد است، بنابراین توصیه ای برای استفاده همگانی از این واکسن نداریم. فعلا این واکسن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود و بر اساس آن قیمت گذاری می شود اما در آینده اگر تقاضای بالاتری وجود داشت و شرایط واردات بیشتر این واکسن فراهم شد ممکن است در مورد واردات واکسن آنفلوانزا با ارز نیمایی تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: مراحل تولید واکسن آنفلوانزا در کشور نیز در حال انجام است و امیدواریم امسال واکسن ایرانی آنفلوانزا را هم داشته باشیم.

دارو و واکسن تحریم نیست!

وی افزود: بر خلاف آنچه دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دروغ می‌گویند که دارو و واکسن تحریم نیست اما به علت تحریم های بانکی و محدودیت نقل و انتقال پول عملا واردات این اقلام نیز مشمول تحریم شده است اما با روش هایی که وجود دارد این اقلام را تهیه می‌کنیم و از طریق شبکه بهداشتی و بعد از آن داروخانه در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

شانه ساز گفت: در مورد تامین دارو و اقلام کرونایی مانند مواد ضدعفونی کننده هیچ گونه نگرانی نداریم و ذخیره استراتژیک این اقلام در انبارهای شرکت‌ها به میزان کافی و جود دارد و با توجه به فراخوان‌های داده شده برای تولید این اقلام و هماهنگی های انجام شده با شرکت‌های تولید کننده و اصناف، مشکلی در تامین ماسک و سایر اقلام کرونایی به جز یکی دو هفته اول اپیدمی کرونا در بقیه ایام مشکلی در تامین این اقلام نداشته‌ایم.

توزیع واکسن آنفولانزا بین افراد پرخطر

وی افزود: برای توزیع ماسک در داروخانه‌ها نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده و قرار است مقداری از ماسک‌های تولیدی کشور با هماهنگی بین شرکت‌های تولید کننده و اداره کل داروی سازمان غذا و دارو، در داروخانه‌ها توزیع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تبلیغ برخی داروهای کرونایی توسط برخی پزشکان مشهور گفت: این کار برخی پزشکان اگر غیر قانونی نباشد، قطعا غیر اخلاقی است و از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم در این زمینه ورود کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود برخی اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص و پیوندی گفت: کمبود این داروها به مدیریت دستگاه‌های اجرایی مربوط نیست به حوزه تحریم ها مربوط است اما تلاش می‌کنیم با تامین به موقع ارز و اقدامات لازم مشکلی برای بیماران به وجود نیاید. تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این اقلام در داخل کشور تولید شوند تا در صورت بروز مشکلاتی از جمله تحریم ها بیماران در تامین دارو دچار مشکل نشوند.

پیش خرید و تولید واکسن کرونا

شانه ساز در پاسخ به پرسش ایرنا درباره اقدامات وزارت بهداشت برای واردات یا تولید واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن کرونا در داخل یکی از مصوبات ستاد ملی کروناست.

البته همزمان اقدامات لازم برای پیش خرید این واکسن از خارج نیز انجام می شود اما بسیار امیدواریم که ایران یکی از کشورهای پیشرو در تولید واکسن کرونا در دنیا باشد.

تحقیقات برای تولید واکسن آنفلوانزا در سال‌های اخیر تجربه خوبی برای تولید واکسن کرونا در کشور به وجود آورده است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره سامانه نظارت بر داروخانه ها گفت: این سامانه زیرمجموعه سامانه TTAC است و با استفاده از آن امکان ثبت و ضبط و رهگیری همه اقلام دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

در این مرحله فعلا نظارت و پایش تولید و توزیع اقلام کرونایی در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت شروع می شود و به تدریج فعالیت این سامانه به سایر اقلام و سایر استان‌ها گسترش می یابد.

تامین دارو و تجهیزات پزشکی

وی گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به وضعیت کرونا و تحریم ها مهمترین وظیفه سازمان غذا و داروست زیرا نوک حمله دشمنان نیز ایجاد اختلال در تامین همین اقلام است بنابراین به هیچ وجه نباید در توزیع بهینه این اقلام غفلت کنیم، زیرا در این صورت کشور دچار چالش‌های جدی می‌شود.

سازمان غذا و دارو خط مقدم پاسخگویی در تامین این اقلام است و علاوه بر تامین دارو و لوازم مصرفی و صدعفونی کننده، تامین تجهیزات بیمارستانی از جمله ونتیلاتورها را نیز به موقع تامین می‌کند.

وی گفت: فعالیت‌ها برای تامین و توزیع مناسب این اقلام باید مستندسازی شود تا با تغییر مدیران و معاونان دانشگاه‌ها خللی در این زمینه ایجاد نشود و امکان اعمال سلیقه نباشد.

ایجاد زیرساخت سامانه تیتک برای نظارت و بازرسی در اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی یکی از مطالبات مسئولان عالی رتبه کشور بود که به سرانجام رسید و با استفاده از آن نظارت مویرگی به کل شبکه توزیع این اقلام در سراسر کشور اعمال می‌شود.

علاوه بر آن برای بهبود کیفی نظارت‌ها، نیروهای مورد نیاز برای این کار در کشور تربیت می‌شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل