گلونی

خواص دمنوش بابونه و استفاده فراوان از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی

خواص دمنوش بابونه

خواص دمنوش بابونه و استفاده فراوان از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی

خواص دمنوش بابونه و استفاده فراوان از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی

به گزارش گلونی بابونه گیاهی یکساله به ارتفاع تقریبا 30 سانتی‌متر است. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن كوچک و دارای بریدگی‌های باریک و پوشیده از كرک است.

 گل‌های آن شبیه گل‌های آفتابگردان بوده و معمولا سفید هستند. نام علمی گیاه بابونه Chamaemelum nobile است.

خواص دمنوش بابونه و استفاده فراوان از آن

 بابونه منبع مواد معدنی و مواد مغذی مثل فلاونوئید، گلیکوسید، اسید والریک، اسید سلیاک است. همچین دارای تانین، مس، پتاسیم، روی، آهن، فسفر، منگنز، ویتامینc و B1 است.

گیاه بابونه به عنوان ماده طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی‌ها، و همچنین مواد آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از خواص بابونه ضد تورم بودن آن است که بابونه را برای روماتیسم، آرتروز و دیگر تورم‌های دردناک عالی می‌سازد.

مصرف بابونه برای تسکین تب، گلو درد، خارش گلو، دردهای میگرنی، افزایش قوای جنسی، دردهای قاعدگی، تقویت مغز، افزایش شیردهی مادران شیرده، ادرار آور، درمان بی‌ خوابی، کاهش قند خون، درد مفاصل، درمان افسردگی، درمان بی اشتهایی، زردی پوست، افزایش سیستم ایمنی، درمان سرماخوردگی و  انواع حساسیت‌ها عالی است.

کسانی که درد و سوزش معده دارند، می‌توانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند.

فرآورده‌های حاوی بابونه به طور موضعی برای درمان راش پستان، پوست آسیب دیده و ترک خورده، هموروئید، کبودی، نیش حشرات و سوختگی به ویژه سوختگی ناشی از رادیوتراپی، سودمند است.

در صنعت آرایشی بهداشتی از چای بابونه برای درمان شوره سر استفاده می‌کنند. این چای مو را تغذیه می‌کند و به آن درخشش و زیبایی خاصی می‌بخشد.

روغن آن و فلاونوئیدهای موجود در آن زیر ظاهرجوانی پوست را تضمین می‌کنند. همچنین علائم پیری مانند خطوط ریز، لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد.

این گیاه در جنوب استان فارس، شمال خوزستان، در خرم آباد و سراسر لرستان و همچنین اطراف تهران و دماوند می‌روید. بعضی از گونه‌های دیگر بابونه درآذربایجان و در نواحی مختلف اروپا می‌روید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل