پناهگاه حیات وحش رباط شور در شهر فردوس در خراسان جنوبی

پناهگاه حیات وحش رباط شور ۶۰ کیلومتری شهر فردوس در خراسان جنوبی

به گزارش گلونی رباط شور یک پناهگاه حیات وحش در استان خراسان جنوبی است.

این منطقه در مسیر حاشیه جاده فردوس-بشرویه به سمت بشرویه تا تقاطع رودخانه کلاوگی قرار دارد. این پناهگاه در ۶۰ کیلومتری شهر فردوس است.

رباط شور ۶۴ هزار هکتار مساحت داشته و ۱۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوه رباط شور با ژئومورفولوژی سنگلاخی و ارتفاع ۱۵۲۳ متر بلندترین ارتفاع در این ناحیه است.

پناهگاه حیات وحش رباط شور

حدود ۵۵ درصد از وسعت منطقه را ریگزار و تپه‌های شنی در برگرفته است.

گونه‌های شاخص جانوری این پناهگاه که کل، بز و آهو است در ارتفاعات و ریگزارهای رباط شور زندگی می‌کنند. منطقه رباط شور دارای تنوع زیستی با ارزشی از پستانداران، پرندگان و خزندگان است.

پوشش گیاهی پراکنده‌ای بین کوه رباط شور و ریگزار وجود دارد. درمنه، خارشتر، انواع شور، اسپند، قیچ، گونه‌هایی از گیاهان علفی این منطقه هستند.

 درحاشیه ریگزار بوته‌های جفنه پوشش خوبی را تشکیل می‌دهند. این شرایط در قسمت‌هایی از اراضی شمال منطقه نیز حاکم و جمعاً حدود ۳۰ درصد از مساحت کل منطقه را شامل می‌شود.

در فصل بهار و با رویش گیاهان علفی این منطقه جانی تازه به خود می‌گیرد. برخی از این گیاهان تا تابستان هم زنده می‌مانند و منابع غذایی برای جانوران منطقه به ویژه آهوها می‌شوند.

در داخل رودخانه فصلی کلاوگی شرایط مناسبی برای رشد درختچه‌های گز فراهم است. این درختچه‌ها از بالا به صورت نوار سبز رنگ زیبایی دیده می‌شوند. از سایر گونه‌های این محدوده می‌توان به قیچ، پرچم، بادچرخانک، گز، لاله، مخلصه وانواع گیاهان علفی اشاره کرد.

خشکسالی، شکار بی‌رویه، نبود نیروی انسانی برای حفاظت از منطقه، اماکن عمومی و معادن از عواملی است که این منطقه را تهدید می‌کند.

امید است که با افزایش آگاهی و اطلاعاتمان بتوانیم در حفظ این منابع ارزشمند تلاش کنیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177640 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177640
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات