گلونی

کویر حلوان طبس تلاقی کوه و ماسه باچشم اندازی کم نظیر در خراسان جنوبی

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس تلاقی کوه و ماسه باچشم اندازی کم نظیر در خراسان جنوبی

کویر حلوان طبس تلاقی کوه و ماسه باچشم اندازی کم نظیر در خراسان جنوبی

به گزارش گلونی این کویر در استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس و 40 کیلومتری ارتفاعات پیرحاجات قرار دارد. روستای حلوان در حاشیه‌ی شرقی کویر حلوان است.

 روستای ازمیغان که ترکیبی از نخلستان و شالیکاری را به تصویر می‌کشد، کال جنی، یک دره‌ی وهم آلود، کویر حلوان و آسمان‌های پر ستاره‌اش همگی شهرستان طبس را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

هر ساله در اواخر تابستان و اوایل پاییز تعداد زیادی از گردشگران را به این مناطق می‌کشاند.

کویر حلوان طبس

در قسمت‌های شرقی و شمالی حاشیه ریگراز حلوان، باتلاق‌های نمکی و رسی موجود در دشت کویر و دریاچه نمک خور را می‌توان دید. این ریگزار در مناطق جنوب شرقی با ارتفاعات عاشقان پیوند خورده است.

 این تلاقی کوه و ماسه مناظر چشم‌نواز و منحصر به فردی به وجود می‌آورد. از شمال همسایه‌ی کویر مرکزی ایران است. از جنوب به محور ارتباطی شهرستان خور به طبس راه دارد. شنزار حلوان شکلی مثلثی دارد.

روستای حلوان دارای 5 عدد قلعه باشکوه است. در گذشته تعداد این قلعه‌ها 13 تا بوده که با گذشت زمان زمان 8 عدد از آن‌ها از بین رفته‌اند.

این کویر دارای زیست بوم غنی گونه‌های گیاهی و جانوری است. گونه‌های گیاهی که در این منطقه می‌توانید مشاهده کنید شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه‌ای مانند قیچ، درمنه، تاغ، دم‌گاوی‌، بادام کوهی و اسکنبیل است.

جانورانی مانند مار، عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی، کاکلی، مگس‌گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، جرد، سمور سنگی، پامسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو در این کویر زندگی می‌کنند.

روش‌های اقامت متفاوتی برای گذران در کویر حلوان را می‌توان برگزید. روش‌های ساده و کم هزینه مثل کمپینگ با منظره‌ی آسمان کویری پر ستاره و دلفریب در شب.

اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌های روستایی روستاهای طبس نیز گزینه‌های دیگری است.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل