گلونی

کویر سه قلعه تاریکترین آسمان ایران و پنجمین آسمان تاریک جهان در خراسان جنوبی

کویر سه قلعه تاریکترین آسمان ایران و پنجمین آسمان تاریک جهان

کویر سه قلعه تاریکترین آسمان ایران و پنجمین آسمان تاریک جهان در خراسان جنوبی

کویر سه قلعه تاریکترین آسمان ایران و پنجمین آسمان تاریک جهان در خراسان جنوبی

به گزارش گلونی کویر سه قلعه در 30 کیلومتری از بخش سه قلعه و 55 کیلومتری از شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی قرار دارد.

نام این کویر از کنار هم قرار داشتن سه قلعه‌ی خوشاب، خازمین و قلعه فعلی جنب میدان امام حسین (ع) به سه قلعه شهرت پیدا کرده است. این منطقه هر چهار نوع از انواع کویرهای موجود در فاصله بسیار نزدیکی از این کویر است.

کویر سه قلعه تاریکترین آسمان ایران

این کویر تا کنون با استقبال زیادی روبه‌رو نشده و در ظاهر طبیعتی خشن دارد. اما در صورت سپردن خود به این کویر از شما با سخاوت پذیرایی می‌کند و تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهید داشت.

زیبایی آسمان‌های رویایی و پرستاره‌ی کویر بر کسی پوشیده نیست. آسمان کویر سه قلعه پنجمین آسمان تاریک جهان است و دارای ابرناکی بسیار کمی است و در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد.

ویژگی‌های شمرده شده این کویر را بین دیگر کویرهای ایران منحصر به فرد کرده است. سه قلعه محل مناسبی برای رصد ستارگان و لذت بردن در شبی کویری است. تا به حال چندین بار ماراتن کشوری نجوم در آن انجام شده است.

از دیگر تفریحاتی که در این کویر می‌توان انجام داد پیاده‌روی بر روی ماسه‌ها، شتر سواری، اسکیت سواری، آفرود کردن و لذت بردن از معماری آن است.

سه قلعه ارتفاع کمی نسبت به دریا دارد و دارای آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است. میزان بارش در این کویر سالانه به 100 میلیمتر می‌رسد. همچنین این کویر در محدوده حوضه آبریزکویر نمک قرار دارد.

از آثار تاریخی شهر سه قلعه مسجد جامع، مسجد خواجه مینا، ارگ قلعه، ملا کاظم، آب انبار فاضل ‌خان، احمد آقا، حاج عبدالله، خانههای حسام‌الدیوان، هروی، رمضانی، دو برج نگهبانی، بادگیرهای علی آقا، حمام قلعه است. بیشتر این آثار تاریخی مربوط به عصر صفویه است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه فیروزپور

خروج از نسخه موبایل