گلونی

کویر مرنجاب اصفهان و مناظری که تصورتان را از کویر به کلی تغییر می‌دهد

کویر مرنجاب اصفهان

کویر مرنجاب اصفهان و مناظری که تصورتان را از کویر به کلی تغییر می‌دهد

کویر مرنجاب اصفهان و مناظری که تصورتان را از کویر به کلی تغییر می‌دهد

به گزارش گلونی این کویر یکی از مقاصد مهم گردشگری استان اصفهان است. این کویر در شمال شهرستان آران و بیدگل اصفهان و در 53 کیلومتری کاشان قرار دارد.

امروزه تنها جنگل‌ها و دریاها نیستند که گردشگران را به خود جذب می‌کنند بلکه کویرها هم برای انسان سرشار از شگفتی و زیبایی است. شن‌های روان، پوشش گیاهی و جانوری ویژه کویر مرنجاب باعث شده افراد زیادی به اصفهان سفر کنند.

کویر مرنجاب اصفهان

مراقب مارها در مرنجاب باشید:

غیرسمی: کور مار، مار خالدار، شتر مار.
نیمه سمی: تیر مار
سمی: ممکن است افعی شاخدار ایرانی در مناطق با خاک سفت دیده بشود. در انتهای رمل‌ها این افعی بارها دیده شده است.

عده‌ای می‌گویند نام این کویر را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است. برخی هم بر این گمان‌اند که چون پیدا کردن آب در این کویر کار دشواری بوده قبلا به آن «مرد رنج آب» می‌گفتند. این نام در طول زمان تغییر کرده و به مرنجاب تبدیل شده است.

این کویر زیبا آنقدرها هم خشک و بی آب و علف نیست و پوشش گیاهی و جانوری دارد. گرگ، شغال، روباه شنی، آفتاب‌پرست، بزمجه، کفتار، انواع مار و مارمولک و عقرب در این کویر زندگی می‌کنند.

 پرندگانی همچون عقاب و شاهین به علاوه‌ی گیاهانی مثل گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی را هم می‌توانیم در آنجا ببینیم. حتی در چند سال اخیر یک جفت یوزپلنگ هم در این مکان مشاهده شده است.

تپه‌های شنی بلند، جنگل‌های تاق، دریاچه‌های نمک و آسمان فوق‌العاده‌ زیبای شب نیز از جذابیت‌های این کویر هستند.

یکی دیگر از جذابیت‌های این کویر جزیره سرگردان در دریاچه‌ی مسیله است. دور تا دور این جزیره را نمکزار فرا گرفته و در برخی از ماه‌های سال به دلیل بارندگی اطراف آن آب حدود دو تا پنج سانتی‌متر بالا می‌آید.

همین امر باعث شده که مردم بومی گمان کننده که این جزیره در حال جابه‌جایی است. به همین دلیل این جزیره را سرگردان می‌نامند. این جزیره در پنج کیلومتری شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

بهترین فصل رفتن به کویر از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت است. لباس گرم، آب فراوان، کلاه و کفش مناسب فراموش نشود.

دقت کنید که تنها ماشین‌های شاستی بلند و دو دیفرانسیل برای رفتن به کویر مناسب است. حتما گروهی و با افراد آموزش دیده و دارای تجربه به کویر بروید. از رفتن تنهایی به این مناطق جدا خودداری کنید.

اگر به این کویر زیبا سفر کردید، فراموش نکنید که زباله‌های خود را برگردانید و هرگز آن‌ها را آنجا رها نکنید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

خروج از نسخه موبایل