بازی تاریخی پرسپولیس در برابر تاج + گزارش لحظه به لحظه بازی ۶ تایی

بازی تاریخی پرسپولیس در برابر تاج + گزارش لحظه به لحظه بازی

شکست غیر منتظره تاج در برابر پرسپولیس

به گزارش گلونی و به نقل از روزنامه ایران روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ و در هفتمین روز مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه‌های ایران (جام تخت جمشید) تیم پرسپولیس با نتیجه شگفت‌انگیز شش بر صفر تیم تاج را شکست داد.

بازی تاریخی پرسپولیس در برابر تاج

دیدار دو تیم در حضور نزدیک به ۴۰ هزار تن تماشاگر برگزار شد.

از آغاز مسابقه، پرسپولیس دروازه تاج را تحت فشار گذاشت. در دقیقه ۳۲ حسین کلانی فوروارد پرسپولیس با استفاده از یک موقعیت مناسب توپ را به دروازه تاج کویید.

۱۳ دقیقه بعد ایرج سلیمانی در آخرین لحظات نیمه اول دومین گل پرسپولیس را به ثمر رساند.

با آغاز نیمه دوم حملات پرسپولیس شدت گرفت، در دفینه ۵۰ همایون بهزادی سومین گل تیم خود را به ثمر رساند، ۷ دقیقه بعد سلیمانی چهارمین گل پرسپولیس را ثبت کرد.

در دقیقه ۶۴ مسابقه، تاج یا به میدان آوردن ناصر حجازی به جای منصور رشیدی در تلاش بود که گل بیشتری نخورد.

تاجی‌ها از دقایق ۷۰ به بعد به جبران گل‌های خورده برخاستند اما تلاش آنان نتیجه بخش نبود و همایون بهزادی ۲ بار دیگر در دقایق ۸۷ و ۹۰ دروازه تاج را گشود.

این شهرآورد به دلیل همزمانی با مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر تهران، ضبط نشد و پخش زنده هم نداشت.

تنها تصاویری که از این بازی گرفته شده است در جریان ساخت فیلم «ممل آمریکایی» صورت گرفته که همزمان با برگزاری این مسابقه به کارگردانی شاپور قریب در استادیوم فیلمبرداری می‌شد.

صحنه‌هایی مانند لحظه گل چهارم پرسپولیس، این دربی تنها باخت تیم تاج در آن فصل از بازی‌ها بود و تیم پرسپولیس نیز فصل را بدون باخت به پایان رساند.

در واقع این بازی به نوعی می‌توان گفت فينال آن سال لیگ تخت جمشید بود و ارزش برد پرسپولیس آن هم با نتیجه پر گل – زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم پرسپولیس در انتهای فصل با همین برد و با فاصله دو امتیاز بیشتر از نیم تاج قهرمان این دوره از مسابقات باشگاه‌های ایران شد.

سال ۱۳۵۲ زمانی که برای اولین بار یک لیگ منظم به نام لیگ تخت جمشید متولد شد، هیج کس فکر نمی‌کرد یک بازی تاریخی بین تاج و پرسپولیس رقم بخورد که بعد از ۲۷ سال بدون تکرار به نظر برسد.

پرسپولیس ۵۲ بهترین تیم در تاریخ این باشگاه پایتخت است، چرا که آنها با اقتدار تمام و بدون هیچ شکستی قهرمان لیگ شدند؛ اتفاقی که بعید است در سال‌های آینده هم تیمی بتواند آن را تکرار کند.

سرخ پوشان آن سال در ۲۲ بازی؛ ۱۵ برد و ۷ مساوی به دست آوردند و با ۴۶ گل زده در مقابل ۶ گل خورده جام را بالای سر بردند.

در این بازی همایون بهزادی، ابراهیم آشتیانی، مسیح مسیح نیا، جعفر کاشانی، رضا وطن خواه، ایرج سلیمانی، علی پروین، حسین کلانی و اسماعیل حاجی رحیمی پور در ترکیب پرسپولیس بودند و منصور رشیدی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، جواد الله وردی، عزت جانملکی، کار و حق وردیان، جواد قراب، علی جباری، محمدرضا عادلخانی، حسن روشن و غلامحسین مظلومی برای تاج به میدان رفتند.

مجله دنیای ورزش فردای بازی در مطلبی با عنوان «معجزه سرخپوش‌ها» نوشت:

اگر پرسپولیس دیشب را در برابر تاج با آژاکس – نامدار بزرگ اروپا قیاس کنیم، راهی به خطا نرفته‌ایم و سخنی گزاف نگفته‌ايم، مگر آنکه در این قیاس پای ارزش‌های مادی به میان آید که يقينا کسی را در ایران به ارزش‌های ۶ تا ۸ میلیون که قیمت بازیکنان خوب آژاکس است، نداریم.

دیشب پرسپولیس ابهتی خیره کننده داشت و سراپا وجودش را انتقام فراگرفته بود، انتقام از دو شکست روزهای نزدیکی که این چنین جنگنده، یکپارچه، فداکار، خوش فکر و نا آرام بر دروازه تاج کوبید و حتی تا آخرین ثانیه‌ها، آن گاه که داور بازی می‌رفت تا سوت پایان را بدهد، کوبنده و خستگی ناپذیر پر دروازه تاج آتش بارید و دو گل پایان بازی که در ۲ دقیقه آخر به ثمر رسید، نتیجه این خستگی ناپذیری و انتقام جویی بود.

پرسپولیس از حریف دیرین خود انتقام گرفت، انتقامی سخت که شاید هرگز برای تاج و پرسپولیس در خواب و رؤیا هم نمی‌گنجید برای تاج جبران آن شاید هیچگاه اتفاقی نیفتد!»

اما روز ۵ شهریور سال ۱۳۹۶ در مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال ایران و در آخرین دیدار دو تیم استقلال پس از تساوی ۲-۲ در وقت قانونی و وقت‌های اضافه در ضربات پنالتی ۴-۲ و در نتیجه کلی ۶ بر ۴ به پیروزی رسید.

پایان پیام

کد خبر : 179655 ساعت خبر : 11:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=179655
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

۱۳ سالم بود و حالا ۶۲ سال.