دریاچه سد ارس بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور در مرز آذربایجان

دریاچه سد ارس بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور در مرز آذربایجان

به گزارش گلونی این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شهرستان جلفا در شمال غربی ایران قرار دارد. این دریاچه که به واسطه سد ارس ایجاد شده با ۱۵ هزار هکتار، بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور است.

این دریاچه مصنوعی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. به عبارتی این دریاچه در مرز ایران و جمهوری اذربایجان قرار گرفته است.

دریاچه سد ارس بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

وسعت حوزه آبریز این دریاچه ۱۲۲۰ کیلومتر مربع بوده و ۳۸ درصد ان در نخجوان، ۲۳ درصد آن در ترکیه و ۳۹ درصد آن در خاک ایران قرار دارد. جالب است بدانید هدف از ساخت این سد تامین آب کشاورزی منطقه و تولید برق است.

این دریاچه ۱۴۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و عمق آن به‌طور متوسط برابر با ۲۰ متر است. از دریاچه ارس، بزرگترین دریاچه پشت سد ایران یاد می‌کنند.

آب این دریاچه سرشار از مواد بیوژن بوده و بسیاری از ماهی‌های آب شیرین در آن زندگی می‌کنند. کپور، آمور، صوف، بیکت، فیتوفاک، سیاه ماهی، ماش و زودپر از ماهیانی هستند که در این دریاچه صید می‌شوند.

این دریاچه بزرگترین منبع تولید پروتئین دریایی است که در سراسر کشور عرضه می‌شود. جالب است بدانید این دریاچه تنها منبع صید شاه میگو آب‌های شیرین در کشور است.

همچنین این دریاچه یکی از زیستگاه‌های غاز پیشانی سفید در دنیا است. این گونه پرنده بسیار کمیاب بوده و از ۱۰ هزار غاز پیشانی سفید در دنیا، ۳ هزارتای آن در تالاب‌های شمال آذربایجان غربی زندگی می‌کنند.

منظره زیبای پرندگان، کوه و رود ارس چشم هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند. در فصل بهار هم مادر طبیعت با گل و سبزه منظره‌ای تازه در این منطقه خلق می‌کند.

قایق سواری و ماهیگیری از مهم‌ترین تفریحات در این دریاچه مصنوعی است. این دریاچه که امکانات رفاهی محدودی هم دارد، یکی از تفرجگاه‌های مردم منطقه به شمار می‌رود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 178420 ساعت خبر : 6:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178420
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

البته که آذربایجانم زیباست یاشاسین