دریاچه سد امیر کبیر یا همان سد کرج و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

دریاچه پشت سد امیر کبیر یا همان سد کرج و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

به گزارش گلونی سد امیر کبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، بر روی رودخانه کرج در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد. این سد، اولین سد چند منظوره کشور و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران است.

این سد با هدف کنترل سیلاب‌های بهاره، تامین آب شهر تهران وآب زمین‌های کشاورزی و تولید برق ساخته شده است. همچنین در این سد انواع ماهی‌های قزل‌آلا پرورش و صید می‌شوند.

دریاچه سد امیر کبیر یا همان سد کرج

یکی از جنبه‌های مهم این دریاچه جاذبه‌های گردشگری آن است. امکانات تفریحی زیادی از جمله هتل و رستوران، اسکی روی آب، قایق ‌سواری، شنا و ماهیگیری در این مکان موجود بوده.

اما به دلیل آلوده شدن آب دریاچه و غرق شدن چند تن از هم وطنانمان از امکانات این تفریگاه کاسته شده است.

ورزش‌های قایقرانی و اسکی روی آب سال‌هاست که دیگر به خاطر استفاده مردم تهران از آب سد، ممنوع شده. اما گویا گه‌گداری فقط غواصی آن هم به خاطر نجات افرادی که در آب افتاده‌اند در این دریاچه انجام می‌شود.

اما با این حال هنوز هم گردشگران و مسافران زیادی به این دریاچه زیبا سفر می‌کنند. این دریاچه تفرجگاه خوبی برای کی آخر هفته خانوادگی یا همراه با دوستان برای پایتخت نشینان است.

از دیگر جاذبه‌های نزدیک به سد کرج، روستای زیبای واریان است. این روستا در گذشته در بستر اصلی این دریاچه قرار داشت. اما اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند.

پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است.

امروزه این روستا یک منطقه ییلاقی به شمار می‌رود. شما می‌توانید در این دریاچه ماهیگیری کنید یا با قایق به روستای واریان بروید.

همچنین آبشارهای متعددی در محدوده سد امیرکبیر وجود دارد که دیدن آن‌ها هم خالی از لطف نیست.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 178432 ساعت خبر : 5:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178432
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات