دریاچه سد شهید عباس‌ پور بهشتی بر روی رودخانه‌ کارون است

دریاچه سد شهید عباس‌ پور بهشتی بر روی رودخانه‌ی کارون است

به گزارش گلونی دریاچه سد شهید عباس‌پور یا سد کارون از بزرگترین سد‌های ایران است. این سد بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران واقع شده است.

سد شهید عباس‌پور در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان در استان خوزستان احداث شده است.

دریاچه سد شهید عباس‌ پور

دلیل نام‌گذاری این سد به نام شهید عباس‌پور این بوده است که در زمان جنگ ایران و عراق پیشنهاد تخریب سد مطرح شد تا در اثر سیل نیروهای عراقی را در دشت‌های پایین دست زمین‌گیر کنند.

دکتر عباس‌پور وزیر نیرو وقت با این طرح مخالفت کرد. بعد از به شهادت رسیدن او نام این سد را به پاس مقاومت او در نگهداری سد، «سد شهید عباس‌پور» نامگذاری کردند. سد شهید عباس‌پور پیش از انقلاب سد رضا شاه کبیر نام داشت.

در نزدیکی این سد منطقه سید احمد در نزدیکی جزیره کوشک در شهرستان اندیکا قرار دارد. جزیره کوشک در دل دریاچه سد شهید عباس‌پور واقع شده است.

 موقعیت جغرافیایی استثنایی این جزیره و مناظر بی‌نظیر دریاچه در اطراف آن، جزیره را به محلی پرطرفدار جهت جذب هر ساله‌ی گردشگران تبدیل کرده است. طبیعت جزیره‌ی کوشک بکر، سرسبز و پر از درختان بلوط است. این جزیره آب و هوای معتدل دارد.

ارتفاع سد از پی به ۲۰۰ متر می‌رسد و طول تاج آن ۳۸۰ متر است. گنجایش مخزن آب آن برای آبیاری ۴۸۰۰۰ هکتار از زمین‌های جلگه خوزستان پیش بینی شده است. علاوه بر این از آب این دریاچه به عنوان آب شرب نیز استفاده می‌شود.

ساختماد سد شهید عباس‌پور در سال ۱۳۵۵ ساخته شد. در دوران جنگ تحمیلی عراق نیروهای صدام برای تخریب این صد یک موشک به این سد پرتاب کردند.

 در اثر پرتاب این موشک سد آسیب جدی ندید و همچنان استحکام خود را حفظ کرد. در حدود ۱۰ سال پیش این سد مورد بازسازی قرار گرفت.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه فیروزپور

کد خبر : 178504 ساعت خبر : 5:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178504
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات