در سرما پنجره را ببندیم که سرما نخوریم یا باز کنیم که کرونا نگیریم؟

در سرما پنجره را ببندیم که سرما نخوریم یا باز کنیم که کرونا نگیریم؟

به گزارش گلونی دکتر احسان شجاعی فر، پژوهشگر طب پیشگیری و ایمنی شناسی نوشت:

از قدیم باور مردم بر این بوده است که مواجهه با سرما منجر به سرما خوردگی می‌شود و مدام از بزرگترهایمان توصیه‌هایی برای پوشاندن خود در سرما می‌شنویم.

از طرفی در این دوران کرونا توصیه جدی بر آن است که پنجره‌ها را باز بگذاریم تا با تهویه هوا از سرایت کرونا پیشگیری کنیم. در ماه‌های پیش رو که هوا سرد می شود تکلیف چیست؟

حقیقت این است که سرما به تنهایی به هیچ وجه نمی‌تواند باعث ابتلا ما به سرما خوردگی شود، برای ابتلا به این بیماری، همانند آنچه در مورد کرونا می‌دانیم لازم است ویروس‌های عامل این بیماری نیز وارد بدن ما بشوند.

سرما می‌تواند باعث تخلیه ماست‌سل‌ها (آزاد شدن هیستامین) و تحریک اعصاب حسی و تحریک کولینرژیک و ایجاد آبریزش شود ولی این یک حالت گذرا بوده و سرماخوردگی نیست.

در سرما پنجره را ببندیم یا…

همچنین ثابت شده است که کاهش ناگهانی دمای ورودی به مجاری تنفسی (و نه سرد بودن هوا) می‌تواند با تضعیف ایمنی ذاتی در مجاری تنفسی، خطر ابتلا به سرماخوردگی راینوویروسی را بیشتر کند ( ۸% افزایش خطر به ازای هر یک درجه تغییر کاهشی دما)

ولی عوامل اصلی افزایش میزان ابتلا به ویروس‌های تنفسی در فصول سرد، کاهش تهویه هوای منازل و افزایش تجمعات در فضاهای بسته و همچنین کاهش دریافت نور خورشید و کاهش ویتامین D است.

نتیجه‌گیری: سرما یا بهتر بگوییم کاهش ناگهانی دمای هوای ورودی به مجاری تنفسی، فقط پس از ورود ویروس ممکن است اثر داشته باشد، پس در این شرایط ابتدا باید به فکر ممانعت از انتقال ویروس باشیم (با همان توصیه‌هایی که در مورد کرونا می‌دانیم). حتماً در تجمعاتی مثل وسایل نقلیه عمومی و جلسات، تهویه اولویت اول است (اگر تحمل سرما را نداریم می‌توانیم لباس‌های گرمتری انتخاب کنیم) چرا که با وجود ماسک نگرانی از تغییر ناگهانی دما در مجاری تنفسی نداریم.

پایان پیام

کد خبر : 181851 ساعت خبر : 8:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=181851
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات