سازه‌ غیرمجاز در کنار آبشار وارک با دستور دادستان تخریب می‌شود

سازه‌ غیرمجاز در کنار آبشار وارک با دستور دادستان تخریب می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:« با دستور دادستان، سازه غیرمجاز کنار آبشار وارک تخریب می‌شود.»

به گزارش گلونی سید امین قاسمی شنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ با اعلام این خبر اظهار داشت: «طی چند روز گذشته گزارش‌هایی به ما رسید مبنی بر اینکه، ساکنان روستاهای اطراف آبشار وارک به منظور تامین آب شرب اقدام به ایجاد یک سازه غیر مجاز در عرصه‌ آبشار کرده‌اند.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تاکید بر اینکه آبشار وارک در فهرست میراث طبیعی قرار دارد، افزود: «پس از بررسی تیم کارشناسی مشخص شد که این سازه به صورت غیر مجاز و بدون رعایت ضوابط عرصه و حریم آثار ملی احداث شده است.»

قاسمی گفت:« طی اقدامات انجام شده مقرر شد که در اسرع وقت با همکاری سازمان‌های ذیربط آبرسانی به روستاهای این منطقه انجام و این سازه‌ی غیر مجاز که موجب تخریب عرصه و چشم انداز منظری آبشار شده، با حکم قضایی و دستور دادستان تخریب شود.»

ایشان با تاکید بر حفظ عرصه و حریم آثار طبیعی و تاریخی بیان داشت: «طبق قانون هر گونه دخل و تصرف در عرصه و حریم آثار ثبت شده ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد، بنابراین انجام هرگونه فعالیت عمرانی منوط به اخذ مجوز و انجام استعلام از ادارات و نهادهای مربوطه است.»

سازه‌ غیرمجاز در کنار آبشار وارک

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر است.

مسیر این آبشار از فاصله دوازده کیلومتر مانده به آبشار نوژیان از طرف خرم‌آباد از مسیر آبشار نوژیان جدا می‌شود.

سرچشمه آبشار یک صخره کارستی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک به آبشار نوژیان نزدیک است.

در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵٫۵ متر با عرض ۵٫۵۶ متر منظره‌ای زیبا را در این منطقه می‌توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد.

درختان بلوط، گلابی و زالزالک اطراف این آبشار را پوشانده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 179306 ساعت خبر : 9:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=179306
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات