قلعه فلک الافلاک آسیب ندیده است

قلعه فلک الافلاک آسیب ندیده است

به گزارش گلونی و به نقل از ایسنا مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بر اثر زلزله دیروز به قلعه فلک‌الافلاک هیچ‌گونه آسیبی وارد نشد.

عطا حسن‌پور ۲۵ مهرماه اظهار کرد: در پی وقوع زلزله‌ی ۳.۳ دهم ریشتر امروز هیچ‌گونه آسیبی به قلعه فلک ‌افلاک وارد نشده است.

وی تصریح کرد: بنای سترگ افلاک همچنان استوار و مقاوم به حیات فرهنگی خود ادامه می‌دهد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: کارشناسان و ارزیابان اداره کل میراث فرهنگی لرستان با رعایت تمام اصول حفاظتی و مرمتی، هرگونه تغییر و تهدید را رصد کرده و به اطلاع عموم مردم خواهند رساند.

گفتنی است زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر ساعت ۹ و ۵۷ دقیقه و ۳ ثانیه مرکز لرستان را لرزاند. این زمین لرزه در ۳۳.۵۱ شمالی و ۴۸.۲۱ شرقی و عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

قلعه فلک الافلاک آسیب ندیده است

۱۴ کیلومتری خرم‌آباد، ۱۶ کیلومتری ویسیان و ۱۸ کیلومتری سراب دوره فاصله زمین لرزه ۳.۳ ریشتری خرم‌آباد بودند.

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است.

فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود.

این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است.

تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا گردید.

قلعه فلک ‌الافلاک همان دژ شاپورخواست است که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته ‌است.

از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 181367 ساعت خبر : 12:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=181367
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات