پناهگاه حیات وحش خارک بوشهر زیستگاه آهوی ایرانی در جنوب کشور

پناهگاه حیات وحش خارک بوشهر زیستگاه آهوی ایرانی در جنوب کشور

به گزارش گلونی این پناهگاه شامل دو جزیره خارک و خارکو  با مساحت ۲۰۸۲ هکتار است. این منطقه در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت. پناهگاه حیات وحش خارک در فاصله ۵۷ کیلومتری از شمال غربی مرکز استان قرار گرفته است.

این منطقه دارای آب و هوایی گرم و شرجی است. پناهگاه خارک به دلیل داشتن رطوبت و هوایی گرم، منطقه­‌ای مناسب برای زندگی انواع مختلف جانوران است.

پناهگاه حیات وحش خارک بوشهر زیستگاه آهوی ایرانی

آهو، خرگوش، کلاغ هندی، فلامینگو، لاکپشت سبز، لاکپشت منقار عقابی، پرستوهای دریایی پشت دودی، قار بزرگ، باکلان، نژاد فلامینگو بزرگ، کاکایی و حواصیل در این منطقه زندگی می‌کنند.

همچنین این منطقه زیستگاه لاکپشت منقار عقابی است. این گونه جانوری در حال انقراض بوده و هر ساله از بهار تا تیر در این منطقه تخم‌گذاری می‌کند. همچنین این جزیره آبشخور پرندگان مهاجر بسیاری در طول سال است.

پوشش گیاهی منطقه خودرو بوده و شامل گیاهان علوفه‌ای است. همچنین جالب است بدانید در این منطقه درخت‌های انجیر معابد کهنسال بسیاری وجود دارد. اگر کتاب درخت انجیر معابد احمد محمود را خوانده باشید قطعا دیدن این درخت برایتان هیجان انگیز خواهد بود.

سواحل زیبا، سنگ‌های مرجانی، تنوع جانوری، پوشش گیاهی، چشمه‌ها و قنات‌ها از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. همچنین چندین آثار و بنای تاریخی هم در منطقه وجود دارد.

حضور نیروهای نظامی در جزیره خارکو، توسعه تاسیسات نفت و گاز، صید بی‌رویه و افزایش جمعیت کلاغ هندی از عواملی است که این منطقه را تهدید می‌کند.

طبیعت میراثی نیست که از پدرانمان به ما رسیده باشد بلکه امانتی است که متعلق به فرزندانمان است. امید است که با افزایش آگاهی خود در حفظ و نگهداری این پدیده‌های طبیعی تلاش کنیم.

به امید اینکه روزی هیچ زیستگاه طبیعی به دست انسان آلوده نشود و صدمه نبیند.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177585 ساعت خبر : 5:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177585
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات