پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن زیستگاه زاغ بور در ایران  

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن زیستگاه زاغ بور در ایران

به گزارش گلونی دشت لاغری یکی از پناهگاه‌های حیات وحش استان خراسان رضوی است. این پناهگاه در شمال غرب شهرستان بردسکن و در بخش انابد این شهرستان قرار دارد. این دشت دارای ۲۶۲۱۳ هکتار است.

دشت لاغری طی مصوبه ۳۶۳ شورای محیط زیست در سال ۱۳۹۱ به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شد. از آن پس این دشت تحت حفاظت سازمان محیط زیست خراسان رضوی قرار گرفت.

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن

همچنین این منطقه یکی از زیستگاه‌های زاغ بور پرنده اندومیک فلات ایران است.

این گونه، لانه خود را به طرز هنرمندانه‌ای درمیان شاخه‌های درختچه‌ها و بوته‌های بیابانی می‌سازد. کف لانه را از پشم گوسفند و گل می‌پوشاند تا محیطی گرم برای تخم‌گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز می‌شود فراهم گردد.

این گونه جانوری که با عنوان متکامل‌ترین پرندگان شناخته می‌شود، مطابق با گزارش‌های معتبر، تنها در ایران دیده شده.

به همین دلیل لقب «پرنده ملی ایران» را به خود اختصاص داده است. این پرنده علاوه بر هوش و ذکاوت فوق‌العاده خود، زیبایی خیره کننده‌ای نیز دارد.

از دیگر حیوانات این منطقه می‌توان از روباه، تیهو، انواع مارمولک و مار، هوبره، کفتار، کبک، گرگ، باقرقره و انواع گنجشک سانان را نام برد.

جالب است بدانید یوزپلنگ ایرانی هم در این پناهگاه دیده شده است.

قیچ گونه گیاهی شاخص منطقه دشت لاغری بردسکن به شمار می‌رود. همچنین پوشش گیاهی عمده این منطقه شامل برخی از گونه‌های استپی و گونه‌های تاغ و گز است.

زیستگاه‌های گیاهی و جانوری ثروت و دارای بسیار با ارزش ملی است. تلاش در حفظ و نگهداری آن وظیفه‌ای است که بر دوش همه ما. باشد که با افزایش آگاهی و اطلاعات خود در حفظ این ثروت‌های خدادادی کوشا باشیم.

محیط زیست را از نیاکانمان به ارث نبرده‌‌ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177686 ساعت خبر : 4:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177686
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات