پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار از بزرگترین مناطق پرورش آهو در کشور

پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار از بزرگترین مناطق پرورش آهو در کشور

به گزارش گلونی شیر احمد یکی از پناهگاه‌های حیات وحش استان خراسان رضوی است. این پناهگاه حیات وحش بین دو راه ترانزیتی سبزوار به مشهد و سبزوار به بَردَسکَن قرار دارد.

این پناهگاه با وسعتی حدودا ۲۳ هزار هکتار در ۵ کیلومتری جنوب شرق سبزوار قرار دارد. شیر احمد یکی از بزرگترین مناطق پرورش آهو و جبیر در کشور به شمار می‌رود.

پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار

پناهگاه حیات وحش شیراحمد در سال  ۱۳۷۵به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی گردید. براساس ارزیابی‌های به عمل آمده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ شایسته احراز عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شد.

چشمه آوش با ۲۳۵ نفر جمعیت تنها روستای مسکونی قرار گرفته در پناهگاه حیات وحش شیر احمد است. از طرفی تمامی مرز شمالی این پناهگاه حیات وحش را رودخانه کال شور به طول ۳۰ کیلومتر دربرگرفته.

 این رودخانه به عنوان تنها منبع دائمی این پناهگاه با میزبانی پرندگان و آبزیان، میکرواکوسیستم جذاب و دلپذیری را به وجود آورده است.

این منطقه شامل مناطق دشتی و تپه ماهورهای پست با بافت کویری است. این پناهگاه آب و هوایی کویری داشته و اختلاف دمای شب و روز زیادی دارد. همچنین بیشترین بارندگی این منطقه در فصل زمستان رخ می‌دهد.

 رودخانه کال شور و سه چشمه فصلی به نام‌های بلوری، خیرآباد و آوش از منابع طبیعی تامین آب در منطقه هستند.

پوشش گیاهی این منطقه اغلب گیاهان شور پسند و خانواده سلمه تره، بهمنی، غلات و گز است.

این پناهگاه به دلیل برخورداری از ویژگی‌های اکولوژیکی و گونه‌های منحصر به فردی مانند گورخر، جبیر، کاراکال، هوبره و زاغ بور ارزش زیستی بسیار بالایی دارد.

این زیستگاه از نظر تنوع اکوسیستمی غنی نیست اما از پتانسیل‌های گردشگری و تحقیقاتی بالایی برخوردار است. در خور است که به این پناهگاه حیات وحش توجه بیشتری شود.

چرای بی‌رویه، حرکت شن‌های روان، نبود پوشش گیاهی کافی برای تغذیه جانوران و شکار غیر قانونی از دیگر مشکلات این پناهگاه است.

امید است که توجه بیشتری به این میراث طبیعی خدادادی شود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177696 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177696
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات