پناهگاه حیات وحش موته از مهمترین زیستگاه‌های آهو در استان اصفهان

پناهگاه حیات وحش موته از مهمترین زیستگاه‌های آهو در استان اصفهان

به گزارش گلونی این منطقه با مساحت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی استان اصفهان و قسمتی از آن در استان مرکزی قرار دارد. این پناهگاه حیات وحش در چهار شهرستان دلیجان، میمه، محلات و گلپايگان واقع شده است.

 این منطقه اولین بار توسط شورای عالی شکار بانی و نظارت بر صید وقت در سال ۱۳۴۶ به عنوان پناهگاه حیات وحش موته معرفی و ثبت شد. این منطقه تحت نظر اداره کل حفاظت محيط زيست استان اصفهان است.

پناهگاه حیات وحش موته از مهمترین زیستگاه‌های آهو

دلیل نام‌گذاری این پناهگاه، قرار گیری روستایی به نام موته در مرکز آن است. علاوه بر آن چندین روستا و شهر نيز در درون و حاشيه اين منطقه واقع شده‌اند.

این منطقه شامل کوهستان‌ها و تپه ماهورهای متعدد، همواری‌ها و دشت‌هاي وسيع و نيز شوره زارهایی با گياهان مختص خود است. به دلیل تنوع زیستی بالا حیوانات متعددی در این پناهگاه زندگی می‌کنند.

 موته داراي دو منطقه امن به نام‌های شور رباط ترک و سی كلفتی است.

 بلندترين ارتفاعات منطقه حدود ۳۰۰۰ متر و كوتاهترين آن‌ها تقريباً ۱۵۰۰ متر از سطح دريا هستند.

اين اختلاف ارتفاع باعث رشد گونه‌های مختلف گیاهی و تنوع زیستی بالایی شده. آب و هوای این منطقه خشک سرد یا نیمه خشک سرد است.

این منطقه به دلیل داشتن دشت‌های وسیع یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آهو به شمار می‌رود. همچنین تالاب‌هایی در منطقه وجود دارد که زیستگاه مناسبی برای جانوران تالابی است.

از گونه‌های جانوری ديگر می‌توان به قوچ وميش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه و گراز اشاره کرد.

انواع جوندگان، انواع خزندگان، انواع پرندگان هم در این پارک زندگی می‌کنند. کبک، تيهو، کوکر شکم سياه، انواع چكچك، انواع چكاوك، شاهين، بالابان، دليجه و كركس از پرندگان این پناهگاه هستند.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع بوته زار بوده و از پوشش تک اشکوبی تشکیل می‌گردد. گونه غالب آن درمنه است که در دشت‌ها و ارتفاعات مشاهده می‌شود. همچنین گیاهان شور پسند را هم به واسطه رود شور رباط ترک می‌توانیم در این زیستگاه بیابیم.

متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی باعث شده پوشش گیاهی این منطقه بسیار ضعیف شود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177495 ساعت خبر : 11:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177495
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات