کویر عروسان اصفهان تلفیقی از نخل و آسمان کویری و معماری سنتی

کویر عروسان اصفهان تلفیقی از نخل و آسمان کویری و معماری سنتی

به گزارش گلونی روستای عروسان یا به عبارتی روستای نائین از توابع بخش خور و بیابانک شهرستان نائین در استان اصفهان است. روستاهای فرحزاد و مصر نیز در نزدیکی این روستا قرار دارند.

آب و هوای این منطقه گرم و خشک است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۹۲۰ متر است. کوه دوانبارو در شمال این روستا قرار دارد. رودخانه‌ی فراخ از جنوب روستا گذر می‌کند. رودخانه‌ی فراخ یک رودخانه‌ی فصلی است.

کویر عروسان اصفهان تلفیقی از نخل و آسمان کویری

صنایع موجود در این روستا کارخانه بسته بندی مواد غذایی و مرغداری است. کشاورزی، قالیبافی و صنایع دستی از دیگر مشاغلی است که مردم این روستا به آن‌ها مشغول‌اند.

 بسیاری از مردم روستا نیز به کشت خرما و نخلستان‌داری مشغول‌اند. این روستا بیش از ۶۰ نوع خرما تولید می‌کنند. پرورش و نگهداری شتر نیز از دیگر حرفه‌هایی است که مردم روستا به آن مشغول‌اند.

جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵ کمتر از سه خانوار و حدود ۲۷۰ اعلام شد. این روستا همچنان معماری سنتی و بافت کهن خود را حفظ کرده است. خانه‌های خشتی و گلی که از میانه‌ی آن‌ها نخل‌ها سر برآورده‌اند مناظر خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

به این ترکیب آسمان پر ستاره‌ی کویری نیز اضافه کنید حالا می‌توانید شبی رویایی را در آنجا متصور شوید. دشت‌های شنی روان و پهناور به دلیل قرار داشتن این روستا در میانه‌ی کویر گردشگران با سلیقه‌ی خاص کویری را به خود جذب می‌کند.

عروسان در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری کویر نمک قرار دارد. به دلیل آب و هوای خشک این روستا چندین آب انبار دارد.

آب انبارها دارای سیستم خنک کننده و فضاهای تاریک داخلی است که از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری این روستا آب‌گرم معدنی نیز قرار دارد که محل مناسبی جهت گذران چند ساعت آرامش‌بخش است.

روستای کویری عروسان هر ساله در فصل پاییز میزبان بسیاری از علاقه‌مندان به کویر و کویرنوردی است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه فیروزپور

کد خبر : 178417 ساعت خبر : 10:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178417
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات