ک‍تاب سرگذشت ندیمه داستانی تلخ دارد با پایانی باز

ک‍تاب سرگذشت ندیمه داستانی تلخ دارد با پایانی باز. اَفرد یک ندیمه در یک رژیم استبدادی و مردسالار به نام جلید است.

به گزارش گلونی در این رژیم قواعد خاصی حاکم است. مثلا در دوره جلید افت نرخ زاد و ولد را به دلایلی از جمله روش‌های جلوگیری یا سقط جنین و شیوع سفلیس و ایدز که در دوره قبل این رژیم بوده شاهد هستیم.‌

ک‍تاب سرگذشت ندیمه

برای جبران این کاهش نرخ، رژیم جلید روش تلقیح مصنوعی و کلینیک‌های باروری را به دلیل ضدیت با مذهب ممنوع اعلام کرده اما استفاده از ندیمه‌ها را مشروع و در سطح وسیع به اجرا می‌گذارد.

‍ سرگذشت ندیمه
نویسنده: مارگارت اتوود
مترجم: سهیل سُمی
انتشارات ققنوس
تعداد صفحات: ۴۶۳
قیمت: ۵۵۰۰۰ تومان

اَفرد در واقع اولین موج زنانی هست که برای زاد و ولد به بیگاری گرفته شدند و برای ارائه این خدمات در اختیار افراد صاحب نفوذ طبقه نخبگان قرار داده شدند.

این ندیمه‌ها در واقع زنانی هستند که در رژیم قبلی ازدواج دوم یا روابط جنسی آزاد داشته‌اند (از نظر رژیم جلید این دو مورد حکم زنا را دارد.) اینها اگر هم فرزندی داشته‌اند فرزندشان مصادره و در اختیار زوج‌های بی‌فرزند از طبقه بالا قرار گرفته است.

رژیم جلید که روی کار می‌آید تمام حقوق زنان از آنها گرفته می‌شود: حق کار کردن، سواد داشتن، داشتن حساب بانکی و… و فقط زنان را موجوداتی برای باروری و بقای نسل می‌دانستند.

داستان از زبان اَفرد روایت می‌شود و او خاطرات ندیمه بودنش را بیان می‌دارد و در حین آن خاطرات زندگی قبلی خود در دوران ماقبل رژیم جلید و همسر و دختری که داشته نیز روایت می‌شود.‌ ینی یک رفت و برگشت مدام و بیان احساسات راوی رو شاهد هستیم.‌

فصل آخر که اسمش «ملاحضات تاریخی در باب سرگذشت ندیمه» است پرده از برخی ابهامات و سوال‌هایی است که در حین خواندن داستان در ذهن مخاطب شکل گرفته:

مثلا اینکه سالی که نوارهای کاست خاطرات افرد کشف می‌شود سال ۲۱۹۵ است و داستان اَفرد در عصر ما و یا قبل‌تر گذشته است.‌

و اینکه رژیم جلید چه ویژگی‌های دیگری داشته و پایه گزاران آن چه کسانی بودند؟

قسمت جالب داستان این است که ما نمی‌فهمیم اَفرد به چه سرنوشتی دچار می‌شود و داستان برای مخاطب باز می‌ماند و او می‌تواند ادامه داستان را در ذهن خود پیش ببرد.

داستان ملغمه‌ای از سیاست و عشق و روابط زن و مرد است.

اینکه محروم کردن آدم‌ها از عشق ورزی با چماق سیاست مانع از دوری آن‌ها از این نیاز فطری نمی‌شود.

برای دانلود و خرید نسخه الکترونیک این کتاب روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: زهرا موسوی

کد خبر : 178800 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178800
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات