گلونی

خاکبازی مدیریت شهری در گلال ادامه دارد

خاکبازی مدیریت شهری دارد

خاکبازی مدیریت شهری دارد

خاکبازی مدیریت شهری در گلال ادامه دارد

به گزارش گلونی پل شهدای حاج عمران را خرم‌آبادی‌ها خوب می‌شناسند. این سازه مثال ضرب‌المثل «دیوانه‌ای سنگی در چاه انداخته و حالا هزار عاقل هم نمی‌توانند آن را بیرون آوردند» است.

خاکبازی مدیریت شهری

سایر ویدیوها در آپارات گلونی

پس از گذشت دو سال از ساخت پل شهدای حاج عمران خرم آباد، شهرداری و دیگر ادارات مربوط به این حوزه مانند معاونت عمرانی استانداری همچنان مشغول آزمون و خطا برای رفع مشکلات این پل هستند.

مسئولان عمران شهری اکنون و در آغاز فصل بارندگی باز هم از خواب بیدار شده‌اند و پس از ۶ ماه خشک و بی‌بارش یاد این افتاده‌اند که باید فکری به حال این پل کرد.

طراحی پل متناسب با دبی رودخانه گلال در مواقع بارندگی‌های شدید نیست و در همین دو سال یکی از دلایل اصلی ورود سیلاب به داخل شهر شده است.

ارتفاع پل تا سطح آب در کمترین حجم خود کمتر از دو متر است و با هر بارشی بیم این می‌رود پل در حکم یک سد عمل کند و رودخانه را به سمت داخل شهر منحرف کند.

پیمانکاران مدیریت شهری اکنون در حال خاکبرداری و پایین‌بردن کف رودخانه و حفر تونل و کانال هستند تا این اختلاف ارتفاع را بیشتر کنند.

عملیاتی که مانند دیگر تلاش‌های این دوساله احتمالا بی‌نتیجه خواهد بود چون آنها یک نکته کلیدی را فراموش کرده‌اند.

جانمایی و طراحی سازه این پل با چنان مشکلات فنی زیادی مواجه است که اینگونه کارها در حد خاکبازی و البته صرف هزینه‌های بالا و بی‌ثمر باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر با بخشی از این هزینه‌ها که برای پل شده است می‌شد در بالادست رودخانه و برای مهار سیلاب، با روش‌های ارزان و مطمئن آبخیزداری تا حد بالایی خطرات احتمالی را کاهش داد.

سرچشمه گلال در شمال خرم‌آباد است و همانجا هم باید مهار شود. بلندتر کردن دیواره سنگی رودخانه و حفر کانال در زیر پل‌ها در مواقع بحرانی مانند سیل بهار ۹۸ کمکی برای نجات شهر نمی‌کند.

آبخیزداری آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه ممکن برای جلوگیری از سیل است.

در بارندگی‌ها، دیواره‌های سنگی دورتادور شهر و مسیل‌های منتهی به رودخانه بدون هیچ مهاری آب‌های سطحی را با شتاب بالا به سمت شهر می‌آورند روان می‌کنند و آنجاست که کار بالا می‌گیرد و گاهی هیچ کاری از کسی ساخته نیست.

در خرم‌آباد بدون هیچ طراحی و برنامه‌ریزی بلند مدت پول خرج می‌شود. پول‌هایی که مدیران زیر سلطه پیمانکاران از مالیات مردم بخت‌برگشته برمی‌دارند و صرف پروژه‌هایی مثل ساخت همین پل کذایی و خاکبازی‌های بعد از آن می‌کنند.

پایان پیام

نویسنده: محمد پورخداداد

خروج از نسخه موبایل