گلونی

فناوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

فناوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

فناوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

فناوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

به گزارش گلونی فن‌‌آوری هوش مصنوعی از جمله تکنولوژی‌هایی مورد استفاده در تغییرات بزرگ در ابعاد مختلف زندگی در آینده است.

در شهر پاتراس در غرب یونان، محققان از از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در خانه‌ها استفاده می‌کنند.

با طولانی تر شدن عمر و افزایش فشار بر سیستم‌های بهراشتی و بیمه‌ای، «زندگی مساعدت شده» به مفهومی جدید در دنیای فناوری تبدیل شده است.

در دانشگاه پلوپونز یونان نمونه‌ای از یک خانه هوشمند آینده ساخته شده است. خانه‌ای که برای افراد مسن، افراد دارای معلولیت و کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند طراحی شده است تا استقلال را به آنها باز گرداند.

در این خانه روی دیوار یک آینه هوشمند نصب شده که با استفاده از فن‌‌آوری تشخیص چهره می‌تواند علائم مرتبط با سلامتی را تشخیص دهد.

فناوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

کریستوس آنتونوپولوس، استادیار دانشگاه پلوپونز درباره این تکنولوژی می‌گوید: «آینه علائم حیاتی بیومتریک پایه‌ای مانند ضربان قلب و فشار را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند مردمک چشم را کنترل کند و مشکلات احتمالی آینده در کبد و موارد دیگر را نشان دهد. تمام این اطلاعات مستقیما برای پزشک و یا اعضای خانواده ارسال می‌شود.»

کوستاس، مردی که برای تست این خانه به دانشمندان کمک می‌کند با کمک حسگرها، تمرینات توانبخشی را انجام می‌دهد. او با استفاده از حرکات بدن، خودش را در داخل دایره سبز نگه دارد تا پزشکش از پیشرفت وضعیت او مطلع شود.

کریستوس آنتونوپولوس، استادیار دانشگاه پلوپونز می افزاید: «در حال حاضر ظرفیت زیرساخت‌های معمول بیمارستانی پر شده است. در آینده وضعیت بدتر خواهد شد. بنابراین هر خدماتی را که بتوانیم از بیمارستان به خانه منتقل کنیم و در خانه انجام دهیم برای بیمارستان و کل سیستم بهداشتی بسیار مهم و مفید خواهد بود.»

کوستان در این خانه هوشمند می تواند با دستورات صوتی، درها و پنجرها و چراغ ها را کنترل کند. اگر رفتارهای منظم فرد تغییر کنند، حسگرها می‌توانند حرکات فرد را رصد کرده و علائم اولیه بیماریی مانند زوال عقل را تشخیص دهند

کوستاس کوتسوپولوس، ۶۹ ساله می گوید: «اگر این تکنولوژی را در خانه داشته باشم بسیار خوشحال می شوم زیرا امنیت و سلامتم را تضمین می‌کند مثل این است که پزشکی در خانه باشد.»

خانه هوشمند به کمک هوش مصنوعی روی سیستم کلوآد اجرا می‌شود اما این کمی مانند عملکرد برادر بزرگ برای نظارت بر زندگی ما نیست؟

نیکلاس وروس، استاد دانشگاه پلوپونز می گوید: «ما اتفاقاتی را دنبال می کنیم که رخ داده‌اند. بنابراین بعنوان مثال در مورد افتادن فرد، می‌دانیم که زمین خوردن رخ داده است بدون داده‌ها یا عکس یا ویدئویی برای تشخیص فردی که به زمین افتاده است.»

اینترنت نسل پنجم

فن‌اوری اینترنت نسل پنجم چشم اندازی برای ارتقاء تکنولوژی خانه‌های هوشمند در اروپا در سطحی بالاتر فراهم می‌کند.

آنجلیکا ددوپولو، کارشناس سیاست اتحادیه اروپا برای فن ‌‌آوری «ای آی» از شرکت هواوی می‌گوید: «هواوی ۲۰ سال است که در اروپاست و از نزدیک با دانشگاه‌ها و دیگر شرکا برای بکارگیری تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی در ترکیب با اینترنت نسل پنجم کار می‌کند تا امکانات بخش مراقبت‌های بهداشتی را تسهیل کند که بسیار به خانه‌های هوشمند مرتبط است و باعث تقویب رقابت و رشد اقتصادی در اروپا می‌شود.»

چگونگی مواجه با جمعیت رو به رشد افراد مسن، چالشی برای اروپا و فراتر از اروپاست. ایده «خانه هوشمند» در شهر پاتراس احتمالا می‌تواند راه حلی برای این موضوع باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل