گلونی

کتاب رهبری شگفت انگیز منتشر شد

کتاب رهبری شگفت انگیز منتشر شد؛ روایت زندگی نخست‌وزیر جنجالی نیوزلند در ایران

کتاب رهبری شگفت انگیز منتشر شد؛ روایت زندگی نخست‌وزیر جنجالی نیوزلند در ایران

کتاب رهبری شگفت انگیز منتشر شد؛ روایت زندگی نخست‌وزیر جنجالی نیوزلند

به گزارش گلونی کتاب زندگی جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر جنجالی نیوزلند که چند روز پیش یک بار دیگر با اکثریت قاطع آراء برای یک دوره‌ دیگر انتخاب شد، با عنوان «رهبری شگفت‌انگیز» در ایران منتشر شد.

این کتاب را انتشارات آرادمان با ترجمه سپیده اشرفی، در 156 صفحه به‌ بهای 32000 تومان منتشر کرده است.

سپیده اشرفی که آرادمان به‌تازگی به‌ قلم او، ترجمه زندگی استیسی آبرامز، از زنان سیاستمدار سرشناس ضد ترامپ را هم با عنوان «جان کندن» منتشر کرده بود، در مقدمه کتاب «رهبری شگفت‌انگیز» آورده است:

«آردرن قبل‌تر از اینکه ماجرای یک ویروس و مبارزه جهانی برای شکست آن شکل بگیرد، توانسته بود نقش خود را به‌عنوان یک رهبر کاریزماتیک و البته ساختارشکن به خوبی ایفا کند.

به‌عنوان، مثال کاری که آردرن بعد از حملات تروریستی صورت گرفته به مساجد کرایس‌چرچ کرد، بسیار متفاوت با سیاست‌های برخی سیاستمداران بود.

زمانی که در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) دو مسجد در نیوزلند مورد حملات تروریستی قرار گرفت و مسلمانان زیادی کشته شدند، او با حجاب میان قربانیان رفت تا بتواند مرهمی برای دردهایشان باشد.

واکنشی که به فرد ضارب داشت هم قابل توجه بود. به‌سادگی گفته بود: «اسمی از این ضارب نمی‌آوریم تا معروفش نکنیم.» مدل رفتار او با اقلیت مسلمان در این کشور بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

برخی می‌گویند واکنش سریعی که همیشه دولت آردرن دارد، اهمیت بسیاری در مورد توجه قرار گرفتن او داشته است.

کتاب رهبری شگفت انگیز منتشر شد

دولت آردرن در کمتر از ۷۲ ساعت پس از حمله مسلحانه یک تروریست به دو مسجد در کرایس‌چرچ که به‌عنوان بزرگترین حمله مسلحانه تاریخی این کشور ثبت شده است، اعلام کرد که قانون ممنوعیت استفاده از اسلحه نیمه اتوماتیک را به پارلمان ارائه می دهد که این اقدام نیز با موفقیت انجام و پس از تایید کامل پارلمان اجرایی شد.

چهره‌هایی همچون جاستین ترودو (نخست‌وزیر کانادا) یا جاسیندا آردرن در زمانه‌ای که افرادی مثل ترامپ در راس قدرت هستند، بیشتر به چشم می‌آیند. با این حال، آردرن به عنوان یک زن به گونه دیگری مورد توجه قرار گرفت.

فعالیت‌های سیاسی او در حین بارداری و تبدیل شدنش به عنوان اولین زنی که در قامت نخست‌وزیر توانسته از مرخصی زایمان استفاده کند، عاملی برای برجسته شدن فعالیت‌های این نخست‌وزیر جوان شد.

آردرن در همین ماجرای ویروس کرونا هم توانست نیوزلند را به کشوری تبدیل کند که به‌سرعت این بحران را شکست داد. نام او در کنار مرکل و مدیریتی که در آلمان داشت، به‌عنوان زنان موفق در عرصه کرونا مطرح شد.

دستورالعمل‌های دولت آردرن در یک برنامه مدون و مدیریت شده یکی پس از دیگری بی‌وقفه اجرا شد. برنامه‌هایی مثل اعلام دوران قرنطینه، تعطیل کردن تمام مشاغل و فعالیت‌های جاری عمومی و بستن مرزها و ورودی‌های این کشور به روی اتباع خارجی و همزمان اجرای اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا.

اگرچه دولت نیوزلند توانست با موفقیت تمام، شیوع ویروس کرونا را در سراسر کشور مهار کند و به هدف صفر در مبتلایان به این ویروس برسد اما موج دوم انتشار کووید -۱۹ این کشور را دوباره درگیر کرد. البته تعداد مبتلایان این بار کم بود. اما این بار هم برنامه‌ریزی‌های دولت نیوزلند موفقیت‌آمیز بود و شکست دوباره کرونا به صورت رسمی اعلام شد.

فرای مبارزه با کرونا هم، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که آردرن محبوب‌ترین نخست‌وزیر این کشور در طول یک سده گذشته است. این نظرسنجی از سوی موسسه تحقیقاتی «نیوزهاب-رید» انجام شده است.

شاید به‌دلیل تفاوت فرهنگی که میان کشورمان با نیوزلند وجود دارد، نتوان شخصیتی مثل آردرن را الگو قرار داد اما واقعیت این است که توانمندسازی زنان با هر فرهنگی اهمیت دارد.

یکی از دلایلی که این کتاب را برای ترجمه انتخاب کردم، پرداختن به ریشه‌های موفقیت این چهره سیاسی بود؛ برای اینکه زنان بسیاری خودشان را باور کنند و رسیدن به موفقیت را دور از ذهن ندانند.

این کتاب را به تمام مادرانی تقدیم می‌کنم که مثل آردرن هستند. کسانی که شاید در راس یک دولت نباشند اما با وجود مادری، فعالیت‌های اجتماعی‌شان را متوقف نکرده‌اند. به تمام مادرانی که یک دست‌شان کودکان‌شان است و دست دیگر چرخ اقتصاد یا فعالیت‌های اجتماعی را هل می‌دهد».

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل