فیلم ضدایرانی تومریس و توهم قزاقستان

فیلم ضدایرانی تومریس و توهم قزاقستان

قزاقستان فیلمی توهین‌آمیز برضد تاریخ ایران و کوروش بزرگ ساخته است.

به گزارش گلونی وحید بهمن نوشت:

کشورک نوبنیاد قزاقستان که ۲۸ سال بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، در راستای پروژه تاریخ‌تراشی و هویت‌سازی برای کشور تازه تأسیس خود، اقدام به ساخت فیلمی بلند براساس داستان تخیلی هرودوت از مرگ «کوروش بزرگ» توسط قوم ماساگت به رهبری تهم‌رییش (تومریس) ملکه آنها کرده است.

ماساگت‌ها یکی از اقوام ایرانی‌تبار سکایی در آسیای ‌میانه کنونی بودند.

پیش از همه پرسشی که بوجود می‌آید این است که سکاها چه ربطی به قزاق‌های برآمده از «سیبری، شمال چین و مغولستان» دارند؟

سکاها از ایرانیان شرقی بودند که زندگی کوچ‌نشینی و غیرشهری داشتند و اسنادی که از زبان آنها بجا مانده کاملا ایرانی و همریشه با پارسی است.

آنها به احتمال زیاد همان تورانیان اساطیری هستند.

فیلم ضدایرانی تومریس و توهم قزاقستان

فیلم ضدایرانی تومریس
فیلم ضدایرانی تومریس

اما چند سده پس از میلاد اقوام مختلف ترک و مغول (آلتایی) از خاستگاه خود، یعنی «سیبری، شمال چین و مغولستان» (دشت اورخون محل کهن‌ترین کتیبه‌های ترکی، در مغولستان قرار دارد) به سکونت‌گاه‌ های سکاها مهاجرت می‌کنند.

بعدها حتی به ایران‌زمین و حتی آناتولی و اروپا نیز می‌رسند. حال قزاق‌ها در سال ۵۳۰ پیش‌.م کجا بودند؟ و چه ربطی به ماساگت‌ها دارند؟

بر اساس این «توهم هویتی»، مردم قرقیز فکر می‌کنند که همان ماساگت‌ها هستند و تهمرییش جد آنها بوده اگر اینگونه است، آنگلوساکسون‌های استرالیا هم باید ادعا کنند که همان بومیان پنجاه هزار ساله استرالیا هستند.

البته این توهم به پانترک‌های فلک‌زده ایران نیز رسیده و آنها نیز مدعی تهم‌رییش هستند.

خلاصه آنکه در دنیای این بندگان خدا، رقابتی سخت بر سر افتخار کشتن کوروش بزرگ ( مسیح تورات و ذوالقرنین قرآن) وجود دارد.

اما جالب است که این مدعیان تهم‌رییش هیچگاه به کارهای غیرانسانی و حیوانی ماساگت‌ها که همین هرودوت ذکر کرده است، اشاره نمی‌کنند:

خوردن گوشت انسان، اشتراک زنان و … آیا اینها را هم در فیلم خود آورده‌اند؟

نکته دیگر آنکه هرودوت نخستین کسی است که این داستان را ذکر می‌کند و خود اعتراف کرده است که درباره مرگ کوروش چند روایت شنیده و روایت دلخواه را انتخاب کرده (هرودوت، کتاب ١، بند ٢١۴) و شواهد تاریخی و باستان‌شناختی نیز خلاف گفته‌های هرودوت هستند.

روایات جعلی

نماشای گلونی را دنبال کنید

روایت‌های دیگری چون «روایت گزنفون» مرگ کوروش را بصورت طبیعی و در بستر کاخ خود ذکر کرده‌اند.

اما جالب‌تر از همه نام‌های تاریخی این قوم است که پژوهشگران همه را ایرانی می‌دانند.

Franz Altheim تاریخ‌شناس آلمانی واژه tómuris را تلفظ یونانی همان «تهم‌رییش» ایرانی می‌داند که تهم همان است که در تهمتن، تهمینه، تهماسب، تهمورث و … وجود دارد و تهم بمعنای دلیر، بزرگ، نیرومند و چالاک است.

برای نمونه تهماسب یعنی دارنده اسب‌های قوی و چالاک، همچنین تهمتن یعنی دارای بدنی ورزیده و نیرومند. و نام پسر این ملکه (اسپرگپش) و نام این قوم ( ماساگت) نیز ریشه ایرانی دارند.

حال مردم قزاقستان آنچنان در توهم این داستان کوتاه و تخیلی هرودوت فرو رفته‌اند که از نام tomris هم برای فرزندان خود بسیار استفاده می‌کنند! یک نام ایرانی!

این کشورک متوهم قبلا نیز چندین فیلم و سریال و انیمیشن و برنامه و مستند درباره این واقعه ساخته است که این عمق تاریخ‌تراشی و هویت‌سازی آنها را نشان می‌دهد!

بالاخره باید به یک چیزی افتخار کنند؟ چنگیز خونخوار که از مغولستان است! تیمور خونخوار هم مال ازبکستان! پس این‌ها هم مجبورند یه وحشی دیگر برای خود دست و پا کنند.

ما به چه می‌بالیم، آن‌ها به چه می‌بالند.

دانستنی است که نقش کوروش را در این فیلم، بازیگر عرب «غسان مسعود» بازی می‌کند. او قبلا نیز در فیلم قلمرو بهشت، نقش «صلاح‌‌الدین ایوبی» را داشته است.

پایان پیام

کد خبر : 183715 ساعت خبر : 10:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=183715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
8 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

واقعا مایه تآسف ک اینجوری زندگی نامه کوروش کبیر تحریف شده چجوری واقعا!!!!
درسته ت جنگ با این بانو شکست خوردن ولی این روایت غلطه!!!!بزرگوار در اثر جراحت جونشونو از دست دادن ….جالبه چقدم خودشونو عادل دونستن و پاککککککککک

وقتی ایران میشه کشور عربی باید بخشی از تاریخ اش سرقت شود چون برخی مسئولان فعلآ با تاریخ و تمدن هخامنشی دشمن هستند

ایرانی‌های دروغ پرداز .همه از دروغ های شما در دست درازی در تاریخ اقوام مطلع هستند.ایران نامی جعلی و نو می‌باشد.و در قدیم ایام نامی نبوده از ایران جعلی.و نویسنده ی عقده ایی.ننگ با د

به موقع پاسخ درخوردتوهمشانراخواهیم داد،شبی درازست وکمانداربیدار.

یک لیوان آب سرد بخور این همه حرص نخور بهمن جان…و ..

در گذشته هر کشوری ضعیف میشد اقوام مجاور طمع کشورگشایی می بردن
حالا شاید جنگ های آنچنانی دیگه بی معنی باشه ولی باز هم همون داستانه . سرکوب مردم و ضعف سیاسی ایران که آثارش رو داریم می بینیم . هر روز یکی پیدا میشه که تاریخ و هویت ایران رو یا می دزده و یا جعل میکنه

سلام
یه خاطره میگم از کنسرت سی شجریان وقتی بازیگرا داشتن نمایش رو اجرا میکردن و قسمتی که رودابه موهاش رو پایین میندازه برای زال یه سری جوان پشت سر ما نشسته بودن گفتن اینکه از انیمیشن راپونزل کپی کرده جای بحث نبود چون بچه های پا هیچ داستانی از شاهنامه از نخوندن و نمیشه ایرادی گرفت اهل مطالعه نیستن وقتی هیچ تلاشی برای آگاه ساختن انجام نمیشه

وقتی هیچ فیلمی، نمایشنامه‌ای، قصه‌ای و مقاله‌ای در مورد اساطیر کشورمان نه می‌بینیم، نه می‌شنویم و نه می‌خوانیم انتظاری بیشتر از این زیاده خواهی است.
در سالهای اخیر چند فیلم نمایشنامه و یا کتاب در خصوص ایران و تاریخش می‌توانید نام ببرید؟